Test: Audi A3 G-Tron
Publicerad 2013-07-25
Bra miljöval – men saknar extra sprutt
Audis första gasbil blir ett attraktivt miljöval för företag som föredrar premiummärken.
A3 Sportback är lika trevlig med gasdrift, men tappar en del hästkrafter.
A3 har en närmast perfekt helhet. Köregenskaperna är kvicka och stabila. Sportback-utförandet spär på vardagsdugligheten tack vare större kupé och bagageutrymme.
Försedd med gastankar undertill blir den nu ännu smartare, särskilt för tjänstebilister. Det reducerade förmånsvärdet har förlängts till utgången av 2016. Något som åter tros sätta fart på gasbilsförsäljningen efter en tids stiltje. Regeln ger tjänstebilsköpare 40 procent rabatt på förmånsvärdet.
Tappad effekt
Men den som tror att Audis gasbil är extra sportig är fel ute. Vid konverteringen till gas har topplocket arbetats om och lite effekt försvunnit jämfört med bensinversionen (110 mot 122 hästkrafter). Det maximala vridmomentet är intakt, men kommer något högre upp i varvtalsregistret. Samtidigt har gastankarna, även om de delvis är gjorda av kolfiber, höjt bilens vikt.
Jag får provköra bilen i Berlin, Tyskland, och i stadstrafiken känns inte skillnaden, men den lär vara tydligare vid omkörningar i högre farter. Accelerationen 0–100 km/tim tar nu ytterligare 1,5 sekunder, totalt 11 sekunder. Toppfarten har sänkts från 203 till 190 km/tim.
Behåller bagageutrymmet
A3 Sportback har bara en tankmätare. Så länge det finns gas i de två tankarna (7 kilo gas vardera) under bagagerumsgolvet. Först därefter kopplas bensinen in.
Det ger bilen en räckvidd på 40 mil på gas, sedan 90 mil till på bensin.
Till skillnad mot många andra gasbilar fördärvas inte bagageutrymmet i A3 Sportback g-tron. Det är lika stort som i bensin- och dieselvarianterna.
Något pris på gas-A3:an är inte spikat än, men gissningsvis hamnar det på runt 245 000 kronor med manuell växellåda, runt 265 000 kronor med S-tronic-lådan.
Då är bilen skattefri i fem år och får reducerat förmånsvärde med 40 procent.