Årets glidare
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-03-11
Midnight Star följer
Föregångaren var en av de bäst säljande customhojarna.
Nya Yamaha Midnight Star axlar manteln.
Glidare handlar alltid mycket om design och den nya Yamahan har klara influenser av Art Deco och Streamliner, populära designteman på 1930-talet.
Det andas hastighet och framåtanda. Stuket med den droppformade designen går igen i styrfästen, handtag, fotplattor och förstås blinkers.
Cylindrarnas kylflänsar är borstade i ytterkant, det gör att även motorn ser ut att ha glänsande fartränder. Snyggaste glidaren nu!
Den luftkylda 1900-kubikaren är inte gummiupphängd utan monterad direkt i ramen. För att hålla vibrationerna på en dräglig nivå har den istället fått dubbla balansaxlar.
Vibrationerna känns nu mest i fotplattorna men inte så det stör.
Underbar motor
Motorn går mjukt och accelerationen från stillastående är mycket bra. Det här är en cruiser och motorn har lågt varv i hög fart. Varvtalet är runt 2?400 varv i 90 km/tim.
Omkörning klaras smidigt tack vare det underbara vridet. Det är verkligen en underbar motor!
På vägen upplevs motorcykeln som stadig och stötdämpningen lämnar inget övrigt att önska. Äntligen har tillverkarna också börjat satsa på bra bromsar för glidare. Med två skivor fram kan du stanna på nolltid.
Men varför inte ABS?
Körställningen är avslappnad och man känner sig som ”King of the road” i sadeln. Passageraren skulle dock behöva en bättre sadel.
På det hela taget är Yamaha XV 1900 Midnight Star en komplett glidare. Intresset är enormt redan innan säsongen dragit igång. Det här är årets fetaste glidare!
FAKTA.
Benelli till Kina
Här är nya monstret
Läckert koncept ska bli ny Vmax
Jimmie Öbom/MC-Nytt