Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Outlander Turbo

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-04-04

Känns en smula gammal

Men det märks att bilens konstruktion är ålderstigen.

Outlander Turbo har samma motor (om än nedtrimmad), samma hjulupphängningar fram och bak (om än mjukare) som gamla rallybilen Lancer Evolution VIII.

Provkörd. Med nya Outlander Turbo har Mitsubishi satt mer sprutt på sin högbyggda kombi.

Och visst är bilen rolig att köra.

Fyrhjulsdriftsystemet är enkelt men funkar bra. Fördelningen fram/bak är 50/50 vid normal körning men 10 procent av drivkraften kan omfördelas framåt eller bakåt om något av hjulparen förlorar grepp sitt grepp.

Vibrationsfri motor

Man vet alltid hur bilen kommer att bete sig när man går in i en kurva. Fort in ger understyrning. Fort ut ur kurvan ger överstyrning.

Motorn går vibrationsfritt och låter finfint. Tyvärr har den lite turbofördröjning. Först kommer ingenting, sen ingenting. Sen allt! Man får planera omkörningen och trycka ner gasen ett ögonblick innan man vill om.

Men när kraften kommer räcker den bra. Outlander Turbo bjuder på rappa omkörningar i motorvägsfart.

Man sitter högt men körställningen skulle ha tjänat på en ratt ställbar även i längsled.

Stolarna är i alla fall sköna och lagom skålade för långfärd. Ställbart svankstöd är standard.

Baksätet är lågt och sittdynan ger inte speciellt mycket lårstöd. Ryggstödets lutning är ställbart i tre lägen, så det går istället bra att halvligga där bak.

Styrningen kunde ha varit mer precis, och framför allt haft mer känsla. Växellådan gör sitt jobb och är enkel att handha.

Under provkörningen drog Outlander Turbo betydligt mer bensin än vad Mitsubishi anger.

1,5 liter milen

Med körning i rask motorvägstakt hamnade förbrukningen på 1,3 liter/mil, vid buskörning på hala småvägar drog den nästan 1,5 liter/mil. Eftersom tanken bara rymmer 60 liter blir räckvidden en smula begränsad.

På det hela taget känns det att Outlander bygger på en gammal konstruktion. Det märks i detaljerna, i komfort och köregenskaper och i att antisladdsystem saknas.

Outlander Turbo kostar 249900 kronor. Det är okej, inte mer.

John Argelander

Fakta/Mitsubishi Outlander Turbo

John Argelander (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln