”Audi A1 känns jäkligt fin”
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-06-18
Johannes Collin på första provturen med mini-tysken
Hallå där Johannes Collin, som är i ett varmt Berlin och testar heta nykomlingen Audi A1.
– Hej! Jo, det är 25 grader varmt och riktigt skönt här i Tyskland.
Vad är Audi A1 för en bil?
– Det är liten, snygg och smidig bil, i storlek med Fiat 500.
Då är det trångt, alltså?
– Nej, faktiskt inte. Den är betydligt större än många andra småbilar som jag kört. Jag är 1,83 och sitter rätt bra i baksätet när jag ställt framstolen efter mig själv. Fyra stycken i min storlek kan åka bra. Däremot är den strikt fyrsitsig, mittenplatsen är en mugghållare.
Hur är den att köra?
– Jättefin, känns inte alls så liten som den är. Ganska fast chassi, men inte stötig för det – inte det vanliga ”Audi-sportchassi-stötiga”. A1 är rolig att köra och går riktigt bekvämt på landsvägen. Extremt tyst på fin asfalt, bullrar lite på grov asfalt, men inte som många Folkvagnar gör.
Vilken motor testar du?
– 1,4 TFSi, bensinare, på 122 hästar med den sjustegade automatlådan s-tronic. Den släpper ut 119 gram CO2/km och är miljöklassad som alla motorer till den här bilen. Trots det är den pigg som fan och stark.
Vilka andra motorer kommer?
– En 1,2 TFSi, bensin, på 86 hästar och en diesel, 1,6 liter på 105 hästar.
Hur känns bilen invändigt, är det sedvanlig Audi-kvalitet?
– Japp. Det är jäkligt fin känsla i allt från knappar och vred till material.
Låter som en bra bil, välbyggd och lyxig. Då brukar prislappen vara därefter?
– Vi har inte fått de exakta priserna för Sverige ännu, men räkna med att basmodellerna kommer att ligga på runt 160 000 kr för 1,2:an, 190 000 för dieseln och den här 1,4:an som vi sitter i hamnar strax under 200 000 kronor.
Mycket pengar för en liten bil..?
– Jovisst, det är en bil för få. Men den känns jäkligt bra, så har man pengarna och vill ha en småbil så...
Då ska jag lämna dig i fred så att du kan fortsätta testet.
– Kanon. Hela testet kommer i bilbilagan den 22 juli.