Lista: Här är världens tio värsta fiasko-bilar
Uppdaterad 2019-07-30 | Publicerad 2016-07-25
Se lyxmodellen som hade en vagina-grill, skräcksuven som fick mässpubliken att dra efter andan, bilarna som var dödsfällor – och de svenska projekten som ingen vill minnas.
Här är listan med de tio värsta fiaskobilarna genom tiderna.
1. Ford Edsel – 1958
I USA är namnet Edsel fortfarande synonymt med fiasko, och reklamare har länge använt den misslyckade marknadsföringskampanjen i undervisningssyfte. Edsel lanserades faktiskt som ett helt eget bilmärke, och Ford hällde in enorma summor i projektet. Bilen höll vad den lovade, men prislappen var hög – och de amerikanska konsumenterna tyckte att den stående grillen liknade en gapande vagina. Edsel begravdes efter tre år.
2. Chevrolet Corvair – 1960
Utvecklarna på Chevrolet sneglade på Europa och lanserade en liten modell med svansmotor. Inledningsvis sålde Corvair riktigt bra, men 1965 slog Ralph Nader spiken i kistan. I boken ”Unsafe at Any Speed” benade han ut modellens alla säkerhetsbrister. Advokaten vittnade inför Kongressen och sa då att Corvair var ”den främsta kandidaten till titeln som USA:s mest osäkra bil”.
3. Ford Pinto – 1970
Med en låg prislapp ville Ford inte lägga för mycket pengar på utvecklingen av sin nya småbil. Resultatet blev en ogenomtänkt konstruktion där bensintanken låg bakom bakaxeln. Tyvärr innebar det att Pinton exploderade i ett eldhav vid påkörningar bakifrån. Tillverkaren valde först att inte åtgärda problemet, men tvingades till slut att återkalla modellen och betala ut skadestånd till alla kremerade bilister.
4. Volvo 66 – 1975
Med drygt 107 000 sålda exemplar kan Volvo 66 tyckas vara en framgång, men man får förmoda att en stor del av köparna var holländska mjölkbönder som tidigare kört originalet DAF 66. I Sverige fick bilen smeknamnet rem-Johan, och många hade svårt att acceptera den som en Volvo-modell. Många hade också problem med att vänja sig vid den steglösa automatlådan. 66:an tillverkades bara i fem år.
5. Pontiac Aztek – 2001
Många Breaking Bad-fans har frågat sig vilken tillverkare som står bakom den gräsliga bil som tv-seriens huvudkaraktär kör. Skaparna valde medvetet en Pontiac Aztek, för inget fordon kan bättre illustrera en looser. Suven brukar användas som ett exempel på varför man inte ska låta kommittéer utveckla bilmodeller. Det sägs att man kunde höra en chockad publik dra efter andan när skräckmodellen avtäcktes på Detroit Auto Show.
6. Ford Thunderbird – 2002
När det klassiska namnet skulle återupplivas valde man att bygga modellen på en Lincoln LS. Thunderbird fick ett retroskal som av någon anledning inte hittade rätt målgrupp – och i recensionerna konstaterade testförarna att modellen inte trivdes på kurviga vägar. Utan hardtop förlorade Thunderbirden den lilla vridstyvhet som bilen hade, och de nödvändiga förstärkningarna gav den redan tunga modellen ännu tristare vägegenskaper. Stolpe ut.
7. Honda Insight – 2003
Modellen var den första hybriden på USA:s vägar, men den tvåsitsiga Hondan visade sig vara allt för opraktisk för köparna. I dag kan man fascineras över hur biltillverkarna har envisats med att ge sina fordon med alternativa drivkällor en hemsk, kvasifuturistisk design. Och den första generationens Insight är inget undantag. Bilen har former som får det att krypa i skinnet.
8. Chevrolet SSR – 2003
Många är förvånade över att Chevrolet släppte ut det här experimentet på vägen. SSR står för ”Super Sport Roadster”. Modellen kombinerade två negativa saker – få kunder efterfrågade en tvåsitsig cab-pickup, och för att sälja in konceptet så borde man ha ägnat mer än fem minuter åt designen. En V8 på 300 hk kunde inte rädda modellen.
9. Cadillac BLS – 2006
Cadillac ville skapa en instegsmodell riktad mot den europeiska marknaden. För bygget vände man sig till Trollhättan. Med utgångspunkt från Saab 9-3 utvecklade ett svensk designteam snabbt den nya bilen. När BLS lanserades gjordes försäljningsprognoser på 10 000 bilar per år, men intresset hos köparna var svagt och modellen lades ned redan 2009.
10. Mitsubishi i-MiEV – 2012
Mitsubishi i-MiEV började säljas redan 2009. Elbilen var god för omkring tio mil på en laddning och en toppfart på 130 km/h. I Sverige lyckades man kränga 92 stycken, men när modellen 2012 skulle erövra den viktiga USA-marknaden, såldes bara 1 420 exemplar under de första 18 månaderna. 2013 tvingades Mitsubishi återkalla 12 300 exemplar av modellen över hela världen på grund av felaktiga bromsar. Som om inte motvinden redan var stark nog.
Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.
John Edgren