Titta, här är Sveriges dyraste bilar just nu
Uppdaterad 2015-02-27 | Publicerad 2014-10-02
Elva Ferrari till Stockholm, tre McLaren till Skåne – och en Bentley till Boden.
Motorista har den unika listan som visar att svenskarna shoppat superbilar för mer än 200 miljoner kronor i år.
Det är inte bara Zlatan och Per Gessle som i år köpt varsin unik superbil, tillsammans med drygt 50 övriga svenskar har de spenderat mer än 200 miljoner kronor på några bilvärldens mest exklusiva och snabbaste bilmodeller – och då räknar vi inte ens in storsäljarna från Porsche. Sedan januari har 56 bilar från Aston Martin, Bentley, Ferrari, Lamborghini, McLaren, Porsche och Rolls-Royce registrerats i landet. Vår egen stolthet, Koenigsegg, finns däremot inte på listan.
Ferrari LaFerrari, McLaren P1 och Porsche 918 Spyder är bilvärldens just nu hetaste modeller. Alla tre är el-hybrider som tillsammans med en bensinmotor lämnar runt 900 hästkrafter.
LaFerrari har som Enzo-modellens efterträdare stora skor att fylla, men med en totaleffekt på 963 hästkrafter från en 6,2-liters V12:a kombinerat med en elmotor har bilen hyllats unisont över hela världen. Av de 499 exemplar som byggs har minst tre stycken registrerats i Sverige, varav en som nyligen fångades på bild finns i Per Gessles ägo.
Konkurrenten McLaren P1 har ”bara” 903 hästkrafter men är i gengäld ett par miljoner billigare. 375 bilar tillverkas varav fyra har sålts i Sverige.
Porsches motsvarighet heter 918 Spyder, kostar knappt åtta miljoner och en av de två svensksålda finns i Zlatans ägo.
Sverige ovanligt sportbilstätt
För Motorista berättar Jens Larsson, delägare i Autoropa, att Sverige per capita har en stark försäljning av superbilar. Autoropa är importör för några av världens hetaste bilmärken som Ferrari, Maserati och Bentley.
– Sverige har historiskt sett de senaste fem åren haft god försäljning, under tidigt 50-tal var Sverige också ett av världens första länder utanför Italien som sålde Ferrari. I dag är de svenska kunderna dessutom världsledande när det gäller bilarnas konfigurering. Här tillvalsutrustas Ferrari-bilarna mest i hela världen för ett mer personligt utförande, säger Jens Larsson.
– Svensken är generellt medveten och har ofta ett genuint sportbilsintresse. Vi har en lång sportbilshistoria och intresset att investera i en sån här produkt är väldigt stort. Det finns dessutom bra förutsättningar att kunna nyttja bilarna. Många reser långt och det är motiverbart eftersom andrahandsvärdet på exempelvis en Ferrari procentuellt sett sjunker förhållande lite gentemot övriga i segmentet.
– I dag är det lite mer accepterat att visa att man har det här intresset och kan lägga pengarna på det, säger Jens.
Från norr till söder
Zlatan Ibrahimovic äger den ena av Sveriges två Porsche 918 Spyder. Den andra ägs fortfarande av Porsche Center i Borås, men den är såld, bekräftar John Larsson, VD för Porsche Center Väst.
– Bilen är såld och är hittills den enda vi sålt, men vi för samtal om fler bilar.
Att Sverige är sportbilstätt skvallrar Porsches framgångsrika försäljningssiffror om. Redan vid augusti månads utgång hade de slagit rekord i antalet sålda bilar med 569 nya bilar. Målet är att nå 700 sålda nya bilar innan årsskiftet, det är också antalet bilar som Autoropa säljer per år.
Bentley – en perfekt Bodenbil?
Var bor då Sveriges, antagligen, lyckligaste bilägare? Motorista kan med en unik lista visa att de är ordentligt utspridda från Skåne till Norrbotten. Visserligen är koncentrationen högre runt Stockholm och i skånska Arlöv (där importören Autoropa har sitt huvudkontor), men listan visar att bilentusiasterna finns överallt. I Boden rullar en perfekt vinterbil: fyrhjulsdrivna Bentley Continental GT, till Jämtland har en helrätt Aston Martin hittat och till Gotland har den perfekta sommarbilen nått: cabrioleten Ferrari California.
Grattis till världens bästa bilar, säger vi på Motorista.
Se hela listan på vart lyxbilarna finns i Sverige här nedan.
Motorista