Första bilden på nya Saaben
Uppdaterad 2018-07-02 | Publicerad 2004-04-06
Byggd för den amerikanska marknaden
På tisdagen var det världspremiär för Saabs nya stadsjeep på den stora motormässan i New York.
– Det enda som är bra med 9-7X är att Saab har lovat att den bara ska säljas i USA, säger Aftonbladets bilreporter Robert Collin.
Saab 9-7X bygger på en annan bil i GM-koncernen: Chevrolet Trailblazer. Det handlar om en mellanstor stadsjeep med ramchassi och stel bakaxel.
– Det är ett gammalt amerikanskt lastbilschassi, ett rambygge, som inte motsvarar de krav vi har på en modern stadsjeep i Europa, säger Robert Collin, som är måttligt imponerad av den nya Saaben.
– Chevroolet Trailblazer är ju själva symbolen för amerikansk low-tech. Långt ifrån Saabs image av europeisk högteknologi.
Den nya Saaben kommer att säljas med två motoralternativ: en rak sexa på 4,2 liter som ger 275 hästkrafter eller en 5,3-liters V8 som ger 300 hästkrafter.
Avsedd för Nordamerika
Drivningen sker normalt på bakhjulen, men framhjulen börjar automatiskt driva om bakhjulen skulle börja slira.
9-7X kommer att kosta från 300 000 kronor och uppåt och kommer bara att säljas i USA och Kanada.
Därmed får Saab en modell på den snabbt växande och ekonomiskt viktiga - inte minst i USA - marknaden för stadsjeepar.
– Handlarna kommer säkert att bli glada i ett kort perspektiv. Men hur det här påverkar Saabs image i ett längre perspektiv, det är svårt att avgöra, säger Robert Collin.
9-7X kommer att byggas vid GM:s anläggning i Ohio. Den kommer troligen att börja säljas under 2005.
Fredrik Rundkvist