Dags att sätta på vinterdäck – nu
Uppdaterad 2021-09-24 | Publicerad 2004-10-14
Här är datum och fakta att hålla reda på
Sätt på vinterdäcken - nu.
Den förrädiska oktoberhalkan har redan skördat offer med flera döda.
Halkan kommer snabbt och med sommardäcken kvar ökar olycksrisken. Alla bilister vet att oktober är en av årets allra farligaste månader. Det är nu den första halkan slår till, ändå blir många lika överraskade varje gång.
Trots att det är tillåtet att köra med vinterdäck från 1 oktober är det inte många som byter till vinterhjul redan så tidigt.
Gummiblandningen i däcken är anpassade efter temperaturen och sommardäcken blir för hårda när det börjar bli kallt - och kallt ur däcksynpunkt är när temperaturen kryper under plus fem grader.
Innan vinterdäcken sätts på är det viktigt att kontrollera deras kondition: Finns det sprickor i gummit? Är dubben nerslitna? Är mönsterdjupet tillräckligt?
Dubblängden bör vara minst 0,9 millimeter och mönsterdjupet minst tre millimeter men redan vid 5 mm börjar vinteregenskaperna försvinna.
Nya vinterdäck har ett mönsterdjup på 9 - 10 mm.
Mönsterdjupet kan man lätt kontrollera med en 5-krona. Det är tre millimeter från toppen av siffran ”5” till myntets kant.
Är det stor skillnad i slitage ska de bästa däcken sitta bak eftersom stabiliteten blir bättre så.
Kom också i håg att nya dubbdäck fodrar lugn inkörning de första 20 - 30 milen, så att dubben sätter sig i däcket. Inkörningen görs bäst på barmark.
Är du tveksam om du ska ha dubbat eller odubbat, satsa då på dubbat.
Dubbdäck sliter lite mer på asfalten men de kortar bromssträckan med flera meter - just när det verkligen behövs.
Tidigare pratades det mycket om att äldre vinterdäck blir för hårda och därmed har sämre egenskaper. Nya tester från Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI) visar att det gamla däck kan vara lika bra som nyare.
Det är i stället slitaget som avgör om ett vinterdäck är bra eller inte. I testet ingick däck som var mellan tre och femton år gamla, dessutom fanns ett antal helt nya vinterdäck med. Försöket visade att det inte gick att se någon avgörande försämring med tilltagande ålder.
Den största förändringen inträffade under de första fem åren, sedan planade det ut. Gummit blev inte så mycket hårdare med åren som man tidigare trott.
– Däremot är det klart att det sker en konstruktions- och teknikutveckling inom däckbranschen som man bilägarna kan ha glädje av, säger överingenjör Olle Nordström på VTI som ledde testet.
Viktiga datum för vinterdäck
http://wwwb.aftonbladet.se/ettor/webb/1943_uetta_a2.html
Sven-Anders Eriksson