Rymlingarna
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-03-09
Gamla favoriten Passat utmanas av nya jättelika Vectra
Kombiälskande svenskar ser nu en ny modell rulla in på arenan: Opel Vectra Kombi.
En helt ny bil som ser lovande ut på pappret med bra pris och rejäla mått.
Har den gamle favoriten Volkswagen Passat någon chans nu?
Åtta år på nacken och ändå åttonde plats i försäljningsstatistiken förra året. Det är ett imponerande resultat Volkswagen Passat visar upp i Sverige så här långt. Eller Passat Variant för att vara exakt, nio av tio sålda exemplar är nämligen en kombi.
Allt pekar på att Passat var ett smärre underverk när den presenterades 1996 med kombin året efter. Strax började allt för mycket barnsjukdomar uppdagas men problemen löstes och kundtillströmningen upphörde aldrig.
För ett par år sedan kom en ansiktslyftning och nu får den blinkers i backspegeln precis som nya Golf. Opel Vectra har vi först och främst sett som sedan och halvkombi - modeller med ovanligt rejäla bagagerum för övrigt. Men Opel vet att vissa behöver mer ändå och företaget brukar av tradition även erbjuda en sväljande kombimodell. Nu är nya Vectra Kombi här och mot VW Passat 1,8T på 150 hästkrafter ligger Vectra 2,2 närmast till hands med 155 hästkrafter.
Last och utrymmen
Opel Vectra Kombi är en stor bil. Över decimetern längre än Passat (och Volvo V70), några centimeter bredare och lika hög. Axelavståndet har dessutom, precis som för lyxbrodern Signum, förlängts med 13 centimeter på Vectra Kombi.
Dimensionerna märks interiört där Vectra slår Passat i allt utom på takhöjden i framstolarna. Benutrymmet i baksätet är helt okej i Passat medan det istället är mycket bra på Vectra.
Nykomlingen har också ett större bagagerum som volymmässigt tillhör klassens absoluta toppskikt.
Omsorgen för lastningsmöjligheterna i Vectra yttrar sig på fler sätt. Bekvämt är både det symmetriska lastutrymmet utan inbuktade hjulhus samt den stora lastöppningen. Bägge detaljerna är sämre i Passat.
Ibland kan man behöva utnyttja hela utrymmet bakom framstolarna och då erbjuder Opel mest av alla med sina 1 850 liter.
Att man inte behöver fälla upp sittdynan alls är smidigt och dessutom skapas då en bättre lastlängd: Över två meter!
Utrymmet i Passat är sämre men inte urdåligt, i klass med Volvo V70. Men fällningsmekanismen är besvärligare och kräver både att sittdynan ska upp och att nackstödet tas bort.
Den som sätter kombiegenskaperna långt före alla andra behöver egentligen inte fundera vidare.
Opel överglänser VW ordentligt här.
Och då har vi ännu inte nämnt att maxlastvikt är 135 kilo högre i Vectra som också får dra 400 kilo tyngre släp.
Ronden solklart till Opel.
Att köra
Opel har putsat på sin 2,2-litersfyra som för dagen ger 155 friska hästkrafter. Vridmomentet på 220 newtonmeter ger trevligt drag men det krävs trots allt lite snurr på maskinen innan det bär iväg.
Förare av Volkswagens välkända turbomotor på 1,8 liter har genom åren skämts bort med en mustig bottenstyrka tack vare turbon. Samma kraft, men 2 000 varv tidigare i registret.
Detta gör att Passat har betydligt bättre segdragning och därmed omkörningskapacitet på högre växlar.
Ingen av bilarna erbjuder någon större portion av körglädje men Passat lyckas förmedla lite bättre känsla i sin växellåda och klassiska, hydrauliska servostyrning.
I gengäld känns Vectras yngre konstruktion något spänstigare i kurvorna. Kurvor som båda tar med trygg, svag understyrning.
När gränsen nås sitter ett ESP-system berett i båda bilarna som standard - utmärkt.
Inga körfantomer men ronden knappt till Volkswagen.
Att åka
Båda bilarna har typsikt tysk chassisättning åt det lite strama hållet. Lite mer mjukhet kunde önskas på dåliga underlag men i stället håller fjädringen måttet uppe i högre farter.
I framsätet är det också dött lopp tack vare bekväma stolar i båda bilarna. De som gillar att kunna sitta lågt föredrar Passat där man kan komma lite närmare golvet.
Passat överraskar en smula genom att erbjuda det bättre baksätet tack vare en högre sittdyna. Vectra har för lastens skull offrat baksätets dyna som är lite för låg och platt. Därför ger den sämre lårstöd. Riktigt långa personer föredrar dock Vectra i kraft av sitt bättre utrymme.
Vind- och motorbullret är väl dämpat i dessa kombibilar. Det som hörs kommer från däcken. Enligt mätaren tränger minst oljud in till passagerarna i Passat.
Komfortronden till Volkswagen.
Säkerhet och ekonomi
Både Passat och Vectra har fått fyra stjärnor i EuroNcap. Det sitter fyra kuddar fram och därtill krockgardiner vid baksätet. Att ESP-system finns standardmonterat i båda höjer säkerhetsnivån ytterligare och den får anses god i dessa bilar. Opel har ett extra plus i sina framstolar med aktiva nackskydd.
Opel Vectra Kombi 2,2 ståtar med ett överkomligt pris på 207 900 kronor. Initialt finns alltså ett övertag mot Volkswagen Passat 1,8T som börjar på 227 700. Men denna Passat-modell är bättre förankrad på begagnatmarknaden och Vectra-ägaren kan inte räkna med lika högt andrahandsvärde. Detta äter upp merparten av prisskillnaden. Service- och försäkringskostnader skiljer sig inte avgörande mellan bilarna.
Slutligen är det den mer bränslesugna turbomotorn i Passat som kan göra bilen något dyrare att driva än Opel.
Någon stor skillnad syns inte och både säkerhet och ekonomi får anses oavgjort.
Summering och känsla
Att Opel Vectra Kombi är den nyare av de två syns tydligt på den fräschare exteriören. Nyare konstruktion betyder tillgång till fler nyheter, som exempel kan Vectra som kan utrustas med ljus som följer rattutslaget, så kallade aktiva strålkastare. Men invändigt finns nymodigheten med blinkerspakar som saknar övre och undre position och istället fungerar som strömbrytare. Säkert avskräcker det en del.
Volkswagen Passat har istället en mer ombonad interiör och högre kvalitetskänsla än Vectra.
Trots åren erbjuder Passat en något högre åkkomfort och trevligare körupplevelse än sin nyare konkurrent. Den som inte behöver maximala utrymmen gör alls inte bort sig med att föredra Passat.
Som klassisk kombi ligger dock Vectra snäppet före. Utomordentligt med plats för både passagerare och bagage är främsta skälet. Och den som saknar turbodraget behöver bara kliva upp till Vectra 2,0T med 175 hästkrafter - fortfarande billigare än Passat 1,8T!
Mikael Johnsson (REDAKTÖR PÅ AUTO MOTOR & SPORT)