Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Provkörd: Skoda Fabia

Publicerad 2014-11-03

Motorista kör den lilla storsäljaren

1978 voltade en Skoda 120 i tv-programmet ’Trafikmagasinet’. På fem röda var märket iskallt på den svenska marknaden och de drog sig blixtsnabbt ut från landet.

Men sen hände något – och i dag hör de tjeckiska bilarna till några av våra mest sålda.

Motoristas reporter Erik Gustafsson blickar i backspegeln och provkör samtidigt nya Fabia.

Det gick bara i 30 km/h när Trafikmagasinet 1978 styrde in Skodan i älgtestet på Karlskoga Motorstadion, men trots mopedfarten slog bilen ut i sladd, gick upp på två hjul och låg plötsligt upp och ned. En händelse som kom att döda Skoda på den svenska marknaden under många år framöver.

Det tjeckiska bilmärket är visserligen en av de äldsta tillverkarna i världen, men landets kommuniststyre höll försäljningen mestadels inom öststaterna och märket fick aldrig riktigt blomma ut. Men samma år som muren i Berlin föll och Sammetsrevolutionen bröt ut kom tyska Volkswagen att gå in som delägare i varumärket. Antalet aktieposter växte snabbt och redan 1995 ägde VW 70 procent av bolaget. Och så började resan ut utanför murarna som inte längre fanns.

Bra säkerhetsutrustning

När modellerna Felicia och Octavia bara ett par år senare lanserades i Sverige var händelsen i Karlskoga 20 år tidigare glömd. Det låga priset bäddade för en succé och snart stod en tjeckisk kombi på var och varannan uppfart i villakvarteren. De kom visserligen snart att rosta bort, men Skoda som märke var här för att stanna.

Bilen vi rattar i dag, Skoda Fabia, är tredje generationens ”moderna” småbil från märket. Nu har visserligen prislappen ökat, men så har även rostskydd och säkerhetsambition.

Hur vi än provocerar bilen på de krokiga portugisiska vägarna lyckas vi inte få upp den på två hjul – och dessutom bromsar bilen automatiskt om en olycka är på väg att ske.

Fabia får, trots att den hör till en av klassens billigare, automatiskt nödbromssystem redan i grundutrustningen. Det är bra, och kräver eloge till den svenska generalagent som väljer åt kunden, i stället för att skylla på att kunderna inte efterfrågar system med hög merkostnad. Tro mig, den som är på väg att bli påkörd efterfrågar mer än gärna ett sådant system.

Effektiva motorer

Det krävs dock avkall på teknologin för att prislappen ska börja på 130 000 kronor. Grundtekniken är en blandning av uppdaterat material från föregående generation och den nya MQB-tekniken. Tyvärr mest av det förstnämnda, vilket gör att bilen känns mer som en ordentlig uppdatering. Visserligen håller chassi, komfort och köregenskaper en hög lägstanivå och gör det jobb som krävs – men utan några direkta toppar.

Ursäkta att jag säger det, men Fabia är ingen bil som lockar till spontana skratt och upplupen stämning. Med det inte sagt att Fabia är dålig. Tvärt om. Trots kompakt mått räcker utrymmet till – och blir ännu bättre i kombiversionen som snart kommer. Med vettig prislapp och med en säkerhetsutrustning som saknas i konkurrenternas vagnar är det här en typisk ”för alla”-bil. 

Motormässigt pratar vi tre- och fyrcylindrigt. Smått, men i många fall ganska effektiva spisar. Skippa dock den minsta 75-hästars motor och skaka på spargrisen några extra gånger för att kunna välja den något större 90-hästars 1,2-liters turbomotorn som dessutom går lite snålare med 0,47 liter per mil. Tro det eller ej, men det gör gott kunna accelerera upp till 100 km/h på 10,9 sekunder i stället för 14,7.

Konkurrenter mer ombonade

Vad finns det då för anledning att köpa en Fabia i stället för det finare syskonet Volkswagen Polo? Priset, och det faktum att mervärdet i håller försumbar nivå. För den som vill leva en mer ombonad tillvaro finns det alternativ som Peugeot 208 och Ford Fiesta, men de är något mindre och saknar båda den aktiva nödbromsen i standardutrustningen.

Visserligen kommer du, tillsammans med en hel del andra, nu tycka att ”det händer inte mig” – men tänk fundera då på om inte den där i bilen bakom dig borde ha systemet. Åtminstone då föraren sänker blicken, om än bara för en sekund.

Följ ämnen i artikeln