Saabs stora chans - succé för lilla 9-3
Uppdaterad 2019-08-06 | Publicerad 2002-01-07
Nya gatjeepen först ut när bilsalongen i Detroit tjuvstartade
DETROIT
Bilsalongen i Detroit tjuvstartade i går med en massa hormonstinna amerikanska muskler - och en liten, liten Saab.
Konceptbilen Saab 9-3 X visar på nytändning och att General Motors ger Trollhättan en chans till.
Sportjeepen 9-3 X är långt, långt från produktion. Sannolikt ska bilen inte tillverkas över huvud taget. Men det är inte viktigt. Det viktiga är att Saab med sin nya designchef Michael Mauer håller på att hitta tillbaka till den rätta Saab-andan.
9-3 X är Saabs första fyrhjulsdrivna bil och den första som sneglar mot den populära gatjeepsklassen.
Bakom kulisserna jobbar Saab som Aftonbladet avslöjade redan i våras på en stor gatjeep. Den är av samma slag som Volvo XC 90, som presenteras i Detroit i dag.
Att Saab skulle ha råd att utveckla två gatjeepar är inte troligt men om trenden håller i sig och publiken på bilsalongen tycker om den lilla 9-3 X kan det hända att GM satsar några miljarder till och säger ja till projektet.
Viktigt behålla Saabstilen
- Ingen vet när Saab ska börja tjäna pengar, säger GM-chefen Bob Lutz till Aftonbladet, men det är seriösa människor i Trollhättan och de är på rätt väg.
Bob Lutz säger också att det är viktigt att Saab behåller sin själ.
- Titta på de nya konceptbilarna, visst är de omisskännliga Saab? Och så ska det vara, även om en del av komponenterna delas med andra GM-bilar.
Tidigare på dagen visade General Motors en rad läckra prototyper och en ny öppen sportbil från Cadillac.
Chrysler som alltid stjäl hela showen i Detroit valde i går att visa en enda nyhet.
Än en gång uppfinner de en helt ny bilklass. Det var ju Chrysler som uppfann familjebussen (Voyager) och stadsjeepen (Jeep Grand Cherokee). Och nu är det dags att blåsa liv i den "stora amerikanska lyxbilen", som Jim Schroer, marknadschef på Chrysler, uttrycker det.
"Blir vår mest sålda modell"
- Den vanliga (amerikanska) personbilen har inte utvecklats på evigheter och håller på att tyna bort, säger han.
- Folk som vill ha en stor bil köper en jeep eller en pickup, fast de egentligen inte behöver terrängegenskaperna. Nu har vi en bil för dem, och den har marknadens bästa baksäte.
Då menar han det vanliga baksätet, för längst bak finns det nödutrymme för ytterligare två passagerare.
- Det här kommer att bli vår mest sålda modell, säger Jim Schroer självmedvetet.
Hela ledningen för Volvo Personvagnar granskade den nya jänkaren med ett leende.
- Jo, erkände Volvochefen Hans-Olov Olsson, den är bra. Det är mycket som liknar XC 90. Fast vi har utnyttjat utrymmena bättre. Vår bil är 25 cm kortare men minst lika rymlig.
Chrysler Pacifica visar att Volvo XC 90 ligger väldigt rätt i tiden.
Robert Collin