Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Nu har Mondeo blivit en busmaskin

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-06-06

Nya motorn ST220 finns i alla karosser.

Ta en vanlig Mondeo.

Sätt i ett rejält kraftpaket, krydda med stenhård fjädring.

Hoppsan – en ännu körgladare Ford!

Skinn är standard.

När vi provkörde nya Mondeo för ett och ett halvt år sedan åkte mungiporna upp. Ett piggt, nästan sportigt chassi i en rymlig familjebil.

Oväntat, men icke desto mindre trevligt.

Det var uppenbart att chassit kunde härbärgera större motoreffekt och ett sådant alternativ fanns inplanerat direkt från start.

Spänstig körglädje

Fords avdelning för specialmodeller, special vehicle engineering, har nu fintrimmat chassit för sportiga egenskaper men mest arbete har lagts på V6-motorn.

Resultatet är en 226-hästars motor som glatt varvar upp till 7 000 varv/min.

Och den spänstiga körglädjen finns kvar. Trots hårdare fjädring, utan att egentligen försaka speciellt mycket komfort.

Mondeo ST220 känns förvånansvärt ”lätt” och neutral. Tillsammans med en diskret verkande antisladd-funktion som är standard, gör det bilen till en riktig busmaskin på kurviga vägar – om man nu skulle vara på det humöret.

Dessutom är det standard med sportiga Recaro-stolar, cd-radio, skinninredning och xenonljus. På utsidan utmärks ST220 av djupare neddragen frontspoiler, dubbla utblås och sidokjolar. Bakom 18-tumsfälgarna sitter stora skivbromsar.

Väntad storsäljare

En ”naken” Mondeo 2,5 V6 Trend kostar från 207 900 kronor. Skulle man bulta på all den extrautrustning som ingår som standard i ST220 kommer man upp i nästan samma peng.

Den som vill ha sin ST220 som femdörrarsmodell får lägga på 3 000 kronor och herrgårdsvagnsmodellen (som väntas bli en storsäljare) kostar 6 000 extra.

Den svenska tilldelningen i år är 400 bilar.

Det ska bli intressant att se hur många BMW- och Audi-ägare som törs smyga över till Ford-handlaren och provköra nya ST220.

Risken finns att de blir väldigt överraskade och får omvärdera sin uppfattning om Ford, även om det tar emot!

Pär Brandt (-)

Följ ämnen i artikeln