Första duellen: Nya Saab mot Volvo S60
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-09-22
Så klarar sig Saab Aero mot Volvos tjänstebilsfavorit
Äntligen SM i mellanklass: nya Saab 9-3 mot Volvo S60.
En prestigeladdad fajt mellan två bra bilar.
Vem som vann?
Det beror helt på vad du söker.
I denna, den allra första testet med Saabs nykomling ställer vi toppmodellen 9-3 Aero mot Volvo S60 2,4 T.
Båda har runt 200 hästar och får betraktas som lämpliga bilar för välbeställda med höga krav på prestanda – men som kanske inte behöver tunnland av utrymme.
Så, ni som vill åka svenskt; vilken av dessa två blir då favoriten? Hur mycket jag än vill att dessa två ska vara direkta konkurrenter på lika villkor så är de inte det. Må så vara att svenska folket kommer att välja mellan dem, men att de har väldigt olika profiler visar sig ganska snart när man lärt känna dem.
Rolig att köra
Nya 9-3 är en rolig bil att köra oavsett motor och med den 210 hästar starka turbomotorn är den riktigt rapp och sportig. Både rakt fram och när det svänger.
Speciellt i kurviga partier på små landsvägar kommer 9-3 Aero helt till sin rätt. Bilen är påfallande lättkörd och smidig.
Vad som gör Saab 9-3 Aero till en skojig bil är främst chassit med en sinnrik självstyrande bakaxel som ger bilen ett nästan neutralt uppträdande på vägen.
Styrningen är direkt och lagom tung. Antisladdsystem är standard på Aero-modellen och systemet fungerar väl. Ingreppet sker smidigt och förtar inte körglädjen.
Stolarna är väldigt sköna att sitta i och ger fint stöd för både lår och rygg. Sportstolar är standard i Aero men vill man ha helläder kostar det 8 000 kronor extra.
Motorn i 9-3 Aero är mycket kraftfull. Saab har jämnat ut vridmomentkurvan för att slippa ketchupeffekten när turbon väl snurrar i gång på allvar.
Distinkta lägen
Och när den gör det tar bilen ett skutt framåt och kraftflödet mattas inte nämnvärt innan varvtalsbegränsaren går in.
Aero har som enda 9-3-modell en sexväxlad växellåda. Den fungerar riktigt bra. Den är inte sportigt kortslagig, men lägena är distinkta och växlingarna går smidigt och snabbt.
Sexan är en överväxel som drastiskt sänker varvet vid till exempel motorvägskörning, en av anledningarna till att Saab 9-3 är snålare än Volvo S60 2,4 T vid lugn körning.
Kör man hårt är 9-3 Aero törstigare, Volvon drar då nytta av större cylindervolym och lågtrycksturbo.
S60 2,4T med 200 hästars lågtrycksturbomotor är ju också en rask bil.
Chassit är styvt och bilen är vägsäker, mycket beroende på sin bredd. Volvo S60 står säkert på marken och har en lugn, säker gång.
Turbomotorn har ingen fördröjning i kraftutvecklingen, vridmomentet kommer i praktiken linjärt ända från botten.
Maximal kraft finns redan från 1 800 varv. Kraften tas omhand av en femväxlad låda, mer trögjobbad än i Saab. Känslan i spaken är direkt och stegningen väl avstämd mot motorns karaktär.
Volvo understyr
Volvo S60 understyr mer än 9-3 i våra körprov och uppträdandet är detsamma ute på vägen. Trygg understyrning och ett väl fungerande antisladdsystem gör Volvo säker, stabil och förutsägbar i alla lägen.
Paradgrenen är långfärdskomforten; de utmärkta stolarna, den låga ljudnivån, den bekväma gången och den lugna styrningen som gör Volvo S60 till en mycket lämplig långfärds-kamrat.
Åtminstone för två personer. Baksätet i Volvo S60 är trångt i de flesta ledder, en eftergift åt den slanka taklinjen.
Snygga detaljer
Vill man åka baksäte gör man det hellre i 9-3. Bilen är inget under av utrymmen direkt, men bjuder mer plats än i S60.
Främst för huvudet. Fast med tre personer i baksätet sitter man trångt i båda bilarna.
Designmässigt är ingen av bilarna djärv och kvalitetsmässigt är båda mycket bra.
Detaljerna, knapparna och reglagen i nya 9-3 är både snygga och funktionella, inredningen är helt i klass med Volvo.
Och alla hittar en bra körställning i båda bilarna.
Med nya 9-3 och S60 har Saab och Volvo som bilmärken betraktat kommit närmare varandra än vad de var för tio år sedan.
Saab är inte längre ”sportigt framhjulsdrivna” bilar med excentriska lösningar och Volvo har övergett den klassiska bakhjulsdriften och kartongdesignen för rundare former och framhjulsdrift.
Men detta gör inte valet mellan Saab eller Volvo lättare.
Saab 9-3 Aero är dyrare i inköp och lite dyrare i drift än Volvo S60 2,4 T. Så frågan är; Kan 9-3 Aero vara värd nästan 800 kronor mer i månaden än den bredaxlade Volvon?
Men den avgörande frågan är sannolikt inte eknomin utan helt enkelt; Hur ska bilen användas?
Om man slutar jämföra accelerationstider, utrymmesindex och bränsleförbrukningar och istället bara kikar på vilka egenskaper som är viktiga?
Lite krasst kan man då se det så här: Nya 9-3 är roligast när det svänger, den är kul att busköra med men är inte världens bästa långfärdsbil.
Volvo S60 å sin sida ger inte lika mycket körglädje, S60 är mer en trygg och värdig bil med utmärkt (långfärds)komfort.
Vet man med sig att mycket tid och många mil tillbringas på motorvägar är Volvo S60 klar favorit.
Vill man däremot ha roligt bakom ratten förefaller Saab 9-3 vara det bättre valet.
Volvo snäppet före
Men det finns tyvärr ytterligare ett problem: Saab 9-3 Aero blir med lite utrustning ungefär lika dyr som en motsvarande utrustad Volvo S60 T5 med 50 hästar mer.
Och S60 T5 erbjuder just samma mått av körglädje som nya 9-3.
Dessutom bättre prestanda över lag, oerhört viktiga egenskaper i den premiumklass som Saab så gärna vill placera nya 9-3 i.
Saab 9-3 Aero är roligare och säkrare att köra men Volvo S60 2,4 T vinner den här duellen på priset.
John Argelander (bil@aftonbladet.se)