En tuff Volvo i lyxförpackning
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-08-13
Nya stadsjeepen bör bli en succé - i USA
GENÉVE
Den är läcker att titta på, rolig att köra och rymlig som en familjebuss.
I går fick de första biljournalisterna provköra Volvos nya jeep XC 90 på vägarna runt Genèvesjön i Schweiz.
Alpvägarna är smala, krokiga och det är alltid ett stup på ena sidan. Det är här Volvo ska låta tusen biljournalister testa nya XC 90.
För det är på vägen Cross Country 90 är som bäst med fina köregenskaper och utmärkt komfort. Terrängegenskaperna kommer i andra, eller tredje, hand. De flesta köparna ska ha bilen för utseendet, inte för att någonsin köra utanför asfalten.
Mjuk och hård – samtidigt
Redan när vi kör ut ur Genève visar chassit en av sina bästa sidor: komforten. Brunnslock och lappad asfalt passeras i det närmaste obemärkt.
På motorvägen kommer nästa överraskning: det är nästan tyst i bilen. Inget vägljud, inget vinande från däcken och inget vindbrus.
Så svänger vi av från motorvägen och upp på smala vindlande bergsvägar.
Chassit är både mjukt och hårt på en gång. Mjukt när det gäller att filtrera bort ojämnheter och gupp i asfalten men styvt i kurvorna. Bilen kränger bara måttligt trots hårdhänt behandling bland serpentinerna.
XC 90 är Volvos största, flottaste, mest komfortabla och dyraste bil hittills. Men det är inte därför tusentals amerikanska köpare redan står i kö. Anledningen är att den är en stadsjeep. En sån bil som ”alla” vill ha.
I USA domineras bilförsäljningen av amerikanska jeepar och pickuper. På öst- och västkusten är de betydligt dyrare europeiska jeeparna från BMW och Mercedes och de japanska från Lexus och Honda högsta mode.
Volvo har gjort en inbrytning med sin V 70 Cross Country – en vanlig Volvokombi med fyrhjulsdrift och lite högre markfrigång. XC 90 som har ”rätt” formgivning kan bli Volvos mest sålda bil i USA.
Bilen är ruggigt dyr
Volvos nya jeep har allt som behövs för en succé i USA. Rätt utseende, plats för sju trots kompakta mått, mycket bra köregenskaper och utmärkt komfort.
Och hemma i Sverige blir XC 90 helt säkert marknadsledare trots att priserna börjar nära 400 000 kronor.
Konventionella familjebilar tappar försäljning runt om i världen medan jeeparna blir allt populärare. Och det är inte konstigt. Enda skälet att inte köpa är ju att bilen är så ruggigt dyr!
Webb-tv: Se nya Volvo XC 90
Tre olika XC90
Lyssna på Robert Collin i webbradion:
Robert Collin