Nya lyx-suven – med extra allt
Publicerad 2015-11-05
BILDER: Se Mercedes GLS: ”Suvarnas S-klass”
En tysk lyxkryssare med extra allt.
Nu har Mercedes släppt sin GLS, en bil som ska vara ”suvarnas S-klass”.
Men räcker det för att ta sig an ”världens lyxigaste och mest kraftfulla suv”?
För en månad sedan så ryckte Bentley äntligen skynket av sin supersuv Bentayga, en bil som de i år annonserat som världens lyxigaste och mest kraftfulla suv.
Och publiken var hänförd. Den högbyggda Bentleyn behagade och snabbt var hela orderboken fylld. Detta trots en grundprislapp på över två miljoner.
Världens första GLS
Mercedes som länge varit en lyxlirare i suvsegmentet kände sig säkerligen ganska akterseglad och trots att man inte har en ny modell, så lanserar man en stor nyhet: Världens första GLS.
I verkligheten är det egentligen en uppdaterad GL, men den tyska premiumtillverkaren trycker på att den ska ha samma plats i segmentet som S-klassen har i personbilsvärlden – det vill säga i toppen av ”näringskedjan”.
Men vad har då hänt?
Mer effekt under huven
Den jättelika sjusitsiga bilen har fått mer effekt under huven samt en utökad tillvalslista för att köpare med några extra kronor på fickan ska finna ett sätt att spendera dessa.
Kosmetiskt är det annars inte mycket som hänt. Front och akter har uppdaterats och införlivats i det modernare Mercedes-formspråket.
Mekaniskt så innebär uppdateringen att chassit finslipats och bilen säljs med V6 eller V8 under huven. Snålast blir V6-dieseln och tuffast blir GLS 63 AMG.
Så summa summarum, GLS är ny, men gammal och även om den fortsatt lär hålla sig i konkurrensen – är den inte riktigt i samma lyxklass som Bentleyn. Men å andra sidan finns det ju då utrymme för en Maybach-suv…
Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.