Stor familjebil: Audi chockar
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2006-08-15
Tysken spöade självaste Volvo V70
Förväntade ni er en Volvo V70 här?
Något har dock hänt sen ifjol då vår svenska lagomkombi segrade. Kanske är den för gammal?
Årets vinnare är i alla fall Audi A6.
Men den är bara 0,3 procent före BMW 5-serien!
Vad avgör till Audins fördel?
Hade det bara varit en formsak kanske årets bubblare Mercedes CLS gått hela vägen. Nu hamnar den ändå på en lite överraskande femteplats.
CLS är en formfavorit men det är även nya Audi A6.
Smäckra linjer förvillar ögat och döljer till viss del längden som är hela 492 centimeter. Särskilt lyckad är kombimodellen Avant. De slanka linjerna stjäl inte så mycket utrymme som man kan tro, tvärtom är A6 en mycket rymlig bil.
Sköna stolar
Baksätet är rymligt med god takhöjd, dock inte lika bra som BMW 5-serien, men betydligt bättre än nya S80. Benutrymmet är mycket bra.
Stolarna fram är sköna, men lite hårda om man väljer sportvarianten. Dock får man utdragbart lårstöd på sportstolarna, något som helt saknas i S80.
Volvo V70 som är Avantkonkurrenten är ungefär 35 000 kronor billigare än jämförbar Audi.
A6 är dyr att köpa men också dyr att utrusta. En annan nackdel med tysken är att bagagerumsgolvet lutar en aning när man fäller baksätet. Dessutom är lasttröskeln lite väl hög.
Många fördelar
Fördelarna med A6 är dock många, trots att prisläget är relativt högt.
Detaljkvaliteten är av världsklass. I praktiken finns ingen bil i klassen som har lika fin kvalitetskänsla som A6. Kassaskåpskänsla!
Men till skillnad från förra generationen A6 gäller den känslan bara kvaliteten. Och inte köregenskaperna som på den gamla bilen var lite såsiga. Bilen var tung och kändes också så.
Med nya A6 finns vikten kvar, men körkänslan är helt annorlunda.
Nu nafsar Audi definitivt BMW i hälarna. Det är helt enkelt roligt att köra A6.
Lilla motorn, fyrcylindriga tvålitersturbon 2,0 TFSI, räcker bra. Välj den framför 2,4 som är en sexcylindrig bensinare med 177 hästar. Mycket fin motorkaraktär och bättre vrid talar för den mindre, och billigare motorn. Har man gasglad fot kan den dock vara lite törstig.
Alla gasglada som frestas av att välja sportchassi bör tänka om. Komforten, som är finfin med vanligt chassi, förstörs totalt med detta tillval. Dessutom är A6 tillräckligt sportig och smidig i standardutförande.
Favoritbilen A6 är definitivt en värdig klassvinnare!
Audi A6
Stor familjebil
Ruskigt tätt i toppen, men till slut avgjorde Audi A6 med 2893 röster av 14650 totalt.
Alla favoriter, kategori för kategori
Martin Ström