Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Erbjud körkort till skoleleverna

Uppdaterad 2013-10-17 | Publicerad 2013-10-03

In med körkortsutbildning på gymnasiet

Skolan måste ta hand om trafikant­utbildning och körkort. Trafikant­utbildningen ska vara obligatorisk, för alla.

Och börja redan på dagis. Och körkortets teoridel ska vara obligatorisk på gymnasiet.

Robert Collin.

Makramé och näver­slöjd var populära tillval i skolan på 1980-talet. Filosofi står med jämna mellanrum högt i kurs och nu är kinesiska hett på gymnasiet.

Men inte körkort. Inte ens en vettig trafikant­utbildning.

Varför är det viktigare att kunna tillverka en dosa i näver än att köra bil? Varför är det kinesiska språket viktigare än grundreglerna i hur man beter sig i trafiken, som fotgängare,­ på cykel eller i bil?

Jag förstår det inte.

På 1950- och 60-talen mådde det svenska folkhemmet som allra bäst. Vi hade inte varit med i Andra världskriget, vår materiella standard var hög och Sverige växte så det knakade. Och bilen var höjden av lycka.

Alla skaffade körkort och alla lärde sig att bli goda fotgängare. NTF, National­föreningen för trafiksäkerhetens främjande, hade Barnens Trafikskola, polisen kom till skolan med jämna mellanrum och det var kampanjer i radion: Titta till vänster, sen till höger och sen till vänster igen innan du går över gatan. Alla ungar visste. Gå på landsvägen så att du möter trafiken, använd reflexer i mörker. Använd bil­bältet även i baksätet, så blir du inte en elefant. Alla nåddes av trafik­propagandan i Sveriges Radio.

Men så blev bilen något fult. Kollektivtrafik var fint. Bilen dålig. Och då blev både körkort och trafikpropaganda mindre populärt.

Samtidigt ökade kostnaderna för körkortet. Och föräldrarna prioriterade om, nu skulle ungarna ju ha dyra slalomskidor och tennisutbildningar (1970-talet), tv-spel (1980-talet) och datorer och egen platt-tv (1990-talet och framåt). Samtidigt blev det fler skilsmässor och fler ensamma mammor med två, tre ungar med ett par års mellanrum. Körkortet blev helt enkelt för dyrt! Pengarna var slut.

Och det är nu jag menar att skolan måste ta sitt ansvar. Jag hör inte till dem som tycker att skolan ska ta hand om allt som föräldrarna inte orkar med (som uppfostran!). Men trafikant­utbildning och körkort hör definitivt till det som skolan måste ta hand om.

Trafikant­utbildningen ska vara obligatorisk, för alla. Och börja redan på dagis. Och körkortets teoridel ska vara ett obligatoriskt ämne

på gymnasiet.

Ingen ska gå ut skolan utan att kunna teorin där man lär sig om bilars bromsförmåga och bilisternas reaktionstid (bra att veta innan man kliver ut på övergångsstället en mörk kväll i november), om hur svårt det är för en bilist att upptäcka en cyklist utan lyse och reflexer i skymningen eller i motljus. Eller för den delen, om vådan att fippla med telefonen under körning (hur långt förflyttar sig en bil som kör i 100 km/tim på fyra sekunder?). Alkohol och bilkörning är ett ämne även för dem som sitter bredvid.

Alla ska veta, kunna och förstå. Och vi har tagit ett rejält kliv mot ”Nollvisionen”.

Men alla är inte ämnade att bli bilister. Därför kan körkortet inte vara obligatoriskt. Däremot ska alla skolor tvingas att erbjuda körkortsutbildning på schemat, på skoltid. Det ska vara lika självklart som att läsa klassiska svenska författare, lära sig tala och skriva engelska och lära sig om det svenska statskicket.

Körkortet ska vara ett fritt valt skolämne.

I alla gymnasieskolor. I hela Sverige. Inne i Stockholm (trots att det finns både bussar och tunnelbana där), i glesbygden och i friskolorna.

Hur det ska gå till praktiskt vet jag inte. Smidigast är väl att koppla in de etablerade trafikskolorna som ju har både lärare och övningsbilar. Men det är en praktisk fråga som inte har med saken att göra. Det viktiga är att alla som bor i Sverige vet hur det fungerar i trafiken och att alla har en chans att ta körkortet.

För hur det än är: Det är inte med fina betyg i filosofi, makramé eller kinesiska de flesta ungdomar skaffar sig ett jobb. Det är körkortet som kan avgöra vem som får jobbet.

Körkortet har blivit en klassfråga. Vi har fri undervisning, gratis skola och fria skolval. Men så länge körkortet inte finns med som ett skolämne är det långt kvar till lika villkor för alla.

Följ ämnen i artikeln