Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Trots larmen – fortsatt många dieselbilar säljs

Uppdaterad 2017-10-05 | Publicerad 2017-08-01

Varannan bil som säljs i Sverige är en dieselbil, enligt ny statistik från Bil Sweden.

Larmen om dieselbilar hörs över hela Europa.
Men försäljningen ligger fortsatt högt.
– Jag ser inga risker, säger Bertil Moldén, vd på Bil Sweden.

Under juli månad såldes närmare 25 000 nya personbilar i Sverige, en ökning med 2,2 procent jämfört med samma månad förra året. Det är den näst högsta siffran någonsin för juli, enligt nya siffror från Bil Sweden.

Men betydligt färre nya bilar såldes i juli jämfört med juni, då siffran låg på drygt 40 000.

– Det kallas för säsongsfaktorer när fabriker är stängda och har begränsad leveranskapacitet. Det viktigaste är att jämföra med samma månad, vilket vi gör, säger Bertil Moldén, vd på Bil Sweden.

Hälften är dieselbilar

Trots att flera leverantörer har återkallat dieselbilar den senaste tiden är fortfarande nästan hälften av alla nya bilar som säljs i Sverige dieselbilar.

Andelen nyregistrerade dieselbilar minskade dock med 4,3 procent i juli, jämfört med samma månad förra året.

Men Bertil Moldén tror inte att siffran kommer att nå botten inom de närmaste tio åren.

– Jag ser inga risker.

Fyra av tio svenskar är positiva till ett dieselförbud i svenska storstäder. Och debatten kring miljöpåverkan är livlig.

– Dessvärre har den här debatten blivit lite tokig. Om du går in och köper en tvättmaskin eller diskmaskin har du en grön, orange och röd markering som motsvarar hur mycket vatten och el de förbrukar. Det är samma för dieselbilar när det gäller miljöpåverkan. Den här debatten handlar om de gamla dieselbilarna och inte de nya, säger Bertil Moldén.

En färsk studie från Naturvårdsverket slår däremot fast att dieselbilar släpper ut 30 procent mer kväveoxidutsläpp än vad tillverkarna har påstått.

Ser ingen risk för billånebubblor

Samtidigt varnar experter på flera håll för billånebubblor. Men Bertil Moldén ser inga sådana risker.

Han menar att privatleasingsföretag garanterar säkerhet och de som har betalat sina dieselbilar kontant har ofta belånat sina hus med bra villkor, medan bilhandeln har säkrat restvärdena via finansbolag eller tillverkare.

Han ser också att det finns en stor efterfrågan på begagnade dieselbilar.

Först år 2040 eller 2050 tror Bertil Moldén att det kommer att synas en stor förändring. Han menar att vi är på väg mot ett fossiloberoende samhället, där elektrifierade bilar tar allt mer plats.

Även om nya siffror visar att dieselbilar släpper ut mer än vad man tidigare trott, tycker Bertil Moldén att det viktigaste i dag är att välja bil efter behov.

– Som jag ser det ska du välja bil efter ditt privata behov. En dieselbil släpper ut 30 procent mindre bränsle och 20 procent mindre koldioxid jämfört med en motsvarande bensinbil. Men vill du ta steget längre mot elektrifiering ska du välja en hybridbil.

Följ ämnen i artikeln