Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Mercedes C-Klass – en 'utsläppsbov'

Uppdaterad 2016-06-23 | Publicerad 2016-02-05

Ny rapport avslöjar att tyska lyxbilen inte ”tål” kyla

Den är sprillans ny och har den senaste motortekniken.

Men sjunker temperaturen under 10 grader spyr Mercedes C-Klass  220 CDi ut 40 gånger mer kväveoxid än tillåtet.

Det rapporterar tyska Der Spiegel.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

När den stora skandalen med VW:s utsläppsfusk briserade var det många som sa att det bara var toppen på ett isberg.

Och även om det inte visats att någon annan tillverkare har fuskat på samma sätt. Har det kommit uppgifter om att en hel del bilmodeller inte håller utlovade utsläppsnivåer vid normal körning. Något som tyder på att allt ändå inte riktigt står rätt till.

Ingen otillåten mjukvara

Och just det är uppe på tapeten igen.

Det är holländska undersökningsinstitutet TNO (Nederlandse Organisatie voor Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek) som i test avslöjat att Mercedes nya C 220 CDI BlueTech släpper ut upp till 40 gånger tillåten nivå av kväveoxider. Det skriver tyska Der Spiegel.

Enligt Mercedes beror det dock inte på att de har någon otillåten mjukvara – såsom i fallet med de VW-motorer som uppmäts till felaktiga utsläppsvärden.

Nej, skälet till det löjligt höga halterna är enligt tillverkaren att testet utfördes under ”anmärkningsvärt låg temperatur”.

Motorn viktigare än folkhälsan

TNO:s tester genomfördes i temperaturer under 10 grader Celsius. Och om det blir kallare än detta, som det är i stora delar av Europa under stora delar av året – så arbetar C-Klassens avgasrening på ett annat sätt. Detta enligt Mercedes för att skydda motorn, inte alls som ett sätt att försöka lura testprocedurer.

– Det är obegripligt för oss att höra att Daimler anser att en utetemperatur på 7-10 grader Celsius är ”anmärkningsvärt lågt”. Även vid temperaturer på tio grader och lägre – måste bilen hålla de satta utsläppsgränserna, säger Jürgen Resch, generalsekreterare på tyska organisationen Deutsche Umwelthilfe till Der Spiegel.

Så visst, det är inget ”testfusk”, men det sätter verkligen fingret på att de nuvarande reglerna för hur man certifierar bilar inte håller. Enligt den principen är det alltså motorns hållbarhet (det som kan kosta Mercedes pengar) viktigare än människors hälsa.

För i Sverige, som endast har en månadsmedeltemperatur på över 10 grader i juni-september – innebär det alltså att bilen endast uppfyller lagkraven en bråkdel av året.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln