A-hallen - här är 21 nyheter
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2003-04-05
...det finns några hundra till.
A-hallen är störst och vackrast. Här finns de mest spännande och hetaste bilarna.
En dag räcker inte för A-hallen. Vårt tips är därför: var sträng och systematisk.
Gå snabbt förbi allt som inte känns tokviktigt och dröj dig inte kvar för länge ens hos Ferrari eller vid Volvos konceptbil VCC.
Jaguar XJ är den engelska kattens comeback bland hermelinerna. Viktbesparande aluminium, härliga köregenskaper, rejäla utrymmen. Very British!
Peugeot 307 CC är knappast lika ”söt” som megasuccén 206 CC men kan säkert rycka åt sig initiativet bland de nya cabbarna i Golfklassen. Plåttak och hyfsat utrymme för fyra. Skönheten!
Volvo VCC är konceptet som visar hur Volvos fyrdörrars sedanbilar ska se ut i framtiden. Mer praktisk än en vanlig sedan som ju alltid har för trång bakluckeöppning, och med de drag som gjort Volvo till ett världsmärke. Kombisedan!
Audi A4 STCC. Audis nya tävlingsbil. Tävlar i STCC med Fredrik Ekblom och stallchefen Tommy Kristoffersson som förare. Team KMS är mästarteamet, bilarna är handbyggda – kostar två miljoner styck.
Seat Leon Cupra i STCC. Ska köras inledningsvis i STCC (av två unga formelbilsförare, Robin Rudholm och Johan Sturesson) i väntan på den riktiga racern, Seat Toledo STCC. Snygg, 250 hästar stark, klart sevärd.
Toyota TF103 är en konventionell formel1-bil med en motor som tillhör de starkaste i F1. Ur tre liters cylindervolym trollar teknikerna fram drygt 920 hästkrafter. Ungefär som om din 2-litersmotor skulle ge sisådär 615 hästar.
Toyota Avensis är Japans svar på Konsums Blåvitt, fast utan betoningen på lågpris. En familjebil med högsta tänkbara tillförlitlighet plus en hel del utrymme och köregenskaper. Den bara går och går. Ingen jublar men alla är nöjda.
VW Beetle cabriolet är redan en succé i USA men här hemma kan det bli tuffare.
Vanliga Beetle tog sig aldrig i Europa, cabben kan få samma problem. Men kul att titta på är den. Folkan!
VW Touran är den mer matnyttiga nyheten i folkamontern. En familjebuss som är först ut på den nya plattform som ska bära upp nästa Golf och kusinerna i Volkswagenfamiljen. Gesundheit!
Ford C-max är först ut på den nya bottenplatta som ska bära upp Mazda 3 och Volvos nya mellanklassfamilj. Bread and butter!
Ford StreetKa visar att tyskarna vill vara med och sälja bilar i en klass som hittills behärskats av Peugeot. (Hard-)toppen!
Hipp hurra. Ford fyller 100 år och visar flera gamla bilar. Missa inte Ford Coupé från 1936 eller den sagolikt fina Thunderbird från 1956. Eller vackra Ford Mustang cabriolet 1966.
Citroën Pluriel är lilla C3 konstruerad som en schweizisk armékniv. Täckt, öppen cab, pickup eller, tja vad du vill med ett par mer eller mindre enkla handgrepp. Årets gimmick!
Citroën C8 är den supereleganta ersättaren till superfunktionella Evasion. Lite
större utanpå och inne, lite mer aerodynamik, lite flottare interiör. Och lite dyrare. Måste provsittas!
Saab 9-3 cabriolet får vilket svenskt hjärta som helst att svälla. Visst är den vacker! Provsitt, känn på kvalitetskänslan, kolla in när taket åker på och av, kolla störtbågarna som aktiveras automatiskt. Svenskt blond!
Chevrolet Corvette. Det är något speciellt med bilmodellen som fyller 50 i år. GM firar med en jubileumsmodell. Gå och titta, dröm – eller köp. Corvette är en ovanligt användbar sportbil – och hållbar. Att den är snabb behöver kanske inte tilläggas.
Rally-VM finns här. Från rally-VM finns minst fyra bilar. Citroën, Peugeot och Ford visar sina WRC-bilar i A-hallen, precis som Skoda som visar både sin kommande, Fabia WRC, och sin nuvarande, Octavia WRC, VM-bil.
Missa inte Fabia WRC – finns bara på plats första helgen. Sedan ska bilen testa med VM-teamet och Octavia WRC rullar in.
Chrysler Crossfire är ett spännande resultat av att Mercedes tagit över. Mycket av tekniken kommer från Mercedes SLK men designen talar sitt eget formspråk. Läcker!
Mazda 2, se där en vettig småbil med fina utrymmen och klassens bästa köregenskaper. Ser inte mycket ut för världen, men växer på vägen. Kylskåpsdesign!
Mazda RX 8 är en udda fågel med wankelmotor och felvända bakdörrar. Mazda kämpar på med sitt wankelkoncept ett tag till, men snart säger nog storebröderna från Ford stopp. Sista chansen?