Korvkiosk med V8
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-08-11
Mercedes G 55 - en törstig statusbil som axar från de flesta
Det visslar och tjuter från sidospeglar och vindruta.
Transmissionen dånar.
Välkommen in i Mercedes Geländewagen.
Mercedes Geländewagen byggdes en gång som militär- och arbetsfordon. Men har med tiden blivit kultbil för folk med rymlig plånbok.
Priset för bilen med det omoderna utseendet vi åker i är hiskeliga 1 076 000 kronor.
Men det är en mullig bil.
Sportbilsprestanda
Med prestanda som en supersportbil – tack vare den 476 hk (ja, du läste rätt) starka V8-motorn.
Styrningen är tung och kräver en hel del tillvänjning och med väghållning som ett gatukök får man hålla tungan rätt i mun om det ska gå dit man vill.
Men roligt är det. På ett annorlunda sätt.
Det är inte ofta man har möjlighet att köra ifrån sportbilar vid rödljusen sittandes en trappa upp.
Tack vare de breda däcken och konstant fyrhjulsdrift är det svårt att få bilen att riva loss på asfalt.
I stället skjuter den iväg våldsamt; 0–100 km/tim går på 5,6 sekunder.
Interiört är G-wagen sober och lagom lyxig. Stolarna är klädda i tjockt läder och instrumentpanelen är modern och funktionellt utformad, med träinlägg.
Hela bilen känns påkostad utan att vara prålig, och ordet skogsmaskin känns långt borta.
Men G-wagen är en oerhört kompetent terrängbil tack vare ett raffinerat 4WD-system.
Funtionell kantighet
Karossens kantighet är också till hjälp i terrängen, man vet alltid var bilen slutar. Dessutom blir kupén rymlig, speciellt i höjdled.
Utrymmet i bredd och benutrymmet bak är ingenting att skryta med jämfört med andra stora SUV:ar.
Den är inte snabbast, starkast eller ens bäst.
Men den är helt klart hårigast.
En egenskap som är nog så viktig för folk med stadjeepar som intresse.
Mercedes G 55 AMG
John Argelander