Fartfylld jakt på världsrekord
Uppdaterad 2011-04-11 | Publicerad 2011-04-08
Motorhelg på is drog 10 000 till Orsa
10 000 personer ville se ett världsrekord på is.
En man, en motorcykel och ett mål – 400 km/tim. Och hundra andra som vill slå honom.
Vi var med när Orsasjön förvandlades till Sveriges svar på Bonneville Salt Flats.
Uppemot 10 000 besökare, så många att det är kö på vägen in från Mora till Orsa och över hundra gasglada förare i sina isprepparerade fordon bäddar för en kanonhelg.
Målet är tydligt, att slå världsrekord på is, 331 km/tim, ett rekord som nyligen sattes på en över 1,5 mil lång sträcka i Bottenviken. Under Orsa Speedweekend har förarna blott två kilometer is på sig att prestera bättre. Och sedan en dryg kilometer att få stopp.
Dyr motorcykelsatsning
– Jag åkte 305 km/tim för två veckor sedan och hade massor kvar att ge så 400 är målet, säger Peter Vestman som kör en Suzuki motorcykel.
– I år har jag 120 hästkrafter mer än förra året då jag körde 300 som toppfart.
För att vinna tävlingen krävs inte hög toppfart utan högsta medelhastighet men med 442 hästar på bakhjulet har Peter en god chans att vinna i år igen.
Peter använder sin turbomatade hoj som en vanlig motorcykel på sommaren och lägger sedan åtskilliga månader på att prepparera den för dragracing på is under vintern. Han är nu inne på tredje säsongen, en halv miljon kronor och enorm energi är nedlagt hittills.
– Drömmen är att köra på Bonneville, men då måste jag ha mer sponsorer.
Många däck ryker
Vi står i depån när det plötsligt smäller till och bitar av ett däck flyger 20 meter rakt upp i luften. Peters egenbyggda isdäck har gått i bitar.
– Jag smäller några däck varje år. Vi åker hem till Sala nu och reparerar hojen och är tillbaka imorgon.
Glada miner och rekordförsöket hålls vid liv. Rädd är han inte, eller som han säger själv. – Man får lägga hjärnan i handskfacket innan start.
Grusade drömmar
På lördagen är det allvar.
Men ändå med lekfull stämning.
Allt från jetdrivna sparkar till vansinnigt trimmade bilar och motorcyklar gör allt för att köra så fort som möjligt. En kille tolkar bakom bil i 134 km/tim på snowracer och jetsparken med 550 hästar kommer till slut upp i 168 km/tim. Inga farträdda här inte.
För Peter Vestman är det inte lika roligt.
– Däcket small i 200, precis innan jag passerade mållinjen.
– Det känns surt när man laddat så länge för det här. Nu åker jag hem.
Men det gör han inte. Han smäller ytterligare ett däck innan dess, men lovar komma tillbaka med aluminiumhjul nästa år, sådana de kör med på Bonneville.
En annan Peter axlar manteln som rekordjägare.
Audi sätter rekordet
Med 800 hästkrafter lågflyger Peter Nymark över isen i sin Audi Urquattro i nära 300 och når dagens snabbaste medelhastighet på 274 km/tim.
– Varvstoppet gick i på sexans växel i 290. Nästa år ska jag ha en växellåda för 380 km/tim.
Med dagens utväxling är bilen givetvis blixtsnabb på asfalt.
– Idag gör den 0–100 på mellan 1,5 och två sekunder, inga motorcyklar hänger med.
Precis som de flesta här i Orsa bygger Peter Nymark med mer entusiasm än pengar. Men visst kostar det att vinna.
– Jag har lagt ner 740 000 kronor och försöker finansiera projektet genom att köpa och säljer delar.
Inga rekord år men räkna med att fartälskarna återvänder med nytrimmade fordon nästa år. Då hoppas vi att det smäller ordentligt.