”Många vill väl men gör väldigt lite”
Uppdaterad 2018-07-05 | Publicerad 2008-01-14
Robert Collin chattade från bilmässan i Detroit
Mycket ord men lite verkstad. Ja, så kan man säga att Aftonbladets bilexpert Robert Collin sammanfattade miljöengagemanget på Detroit-mässan i USA.
Trots att mindre och snålare bilar visas upp, lever de stora monstren fortfarande i USA. Läs hela chattet med Robert Collin
Robert "Bob" Collin säger: Jag kan säga det direkt: Jag är rätt seg. Det var en lång dag på mässan i går, och sen en rejäl köttbit. En halv sömntablett för att slippa vakna klockan tre. Men jag tar ett par klunkar vatten och försöker komma till liv. Roligast är om ni har frågor om bilsalongen, om miljösnacket här, om USA i allmänhet men inte så mycket vinterdäck eller vajerräcken.
Moderator säger: Jaha, för dagen kallad "Bob" när han nu är i USA - du verkar vara på plats. Då kör vi!
johan säger: Hej robert,jag funderarpå att köpa en etanolbil, vad tror du, ska man köpa saab eller eller volvo, hört att volvo kommer med en etanolautomat till sommaren? tror du att etanolen kommer vaa någorlunda stabil prismässigt framöver?
Robert "Bob" Collin säger: Jag tror inte att etnol är framtiden. Den de närmaste åren blir etanolen allt viktigare, främst i Sverige, men även i en del andra längder. GM pratade mycket om etanol i går. Så det känns som ett tryggt val. Volv eller Saab? Det är en smaksak.
charlotta säger: Hej Robert Du som kan detta med bilar - vad ska jag köpa för bil som nybliven småbarnsförälder? Den får inte vara för dyr men inte heller gammal och farlig.
Robert "Bob" Collin säger: Inte för dyr - där åker alla hyfsat nya volvo. Peugeot 307 är rymlig och bra. Till ett pris som är lågt redan som ny. (det är slutrea just nu)
kenny säger: Tjena Robert. Hur går egentligen miljötrenden i USA? Är man fjollig där om man byter ner sig till en snål riskokare eller europé?
Robert "Bob" Collin säger: Nej inte alls. Miljön är på väg in i USA med stormsteg. Från ingenstans til allas medvetande på ett par år. Men att Fords stora nyhet är bautapickupen F150, och att den fortsätter att vara USAs vmest sålda bil ett par år till är ingen farlig gissning.
Henrik säger: Vilka är trenderna i den amerikanska motorbranschen? Ser man några tecken på att de överger stora, tunga, tekniklågintesiva bilar med billiga interiörer? Vart är de amerikanska tillverkarna på väg?
Robert "Bob" Collin säger: Här finns både och. GM talar massor om etanol, och visar en "liten" hummer med fleximotor (E85). Men de stora bilarna finns kvar. Och de stora motorerna. Gärna på temat "tio hk starkare, men 5 procent snålare" (det vill säga 550 hk istället för 525)... Jag har inte hört någon säga: Vår nya pickup får en fyrcylindrig motor på 100 hk.
Thomas säger: Hi Bob! Hur tror du prisbilden kommer att se ut för den nya Saaben?
Robert "Bob" Collin säger: Dyr! Det är en del av imagen. Kanske från 325 000 kronor? Men det är bara en gissning.
mattias40 säger: Har du provkört SAAB:s nya SUV?
Robert "Bob" Collin säger: Nej. Jag såg ett tidigare koncept, en "lermodell" i somras. Nu är bilen körbar, om man håller sig till rimliga hastigheter. Men ingen utomstående har kört än.
Göran säger: Tjena Robert. Gör Saab en Volvo - nu när de fått in både Haldex-drift i jeepen och jeepen in i modellfloran?
Robert "Bob" Collin säger: Hur gör man en Volvo? Fråga igen.
Barrelroll säger: Hej Robert. Jag undrar om hur dom senaste bilarna kommer klara av Barrel Roll (Z eller C)? Och hur säkert kommer det vara (tillskillnad från tidigare modeller)?
Robert "Bob" Collin säger: Inte en susning. Det blir väl som vanligt. Seriösa tillverkare som volvo och Saab kan man rulla runt med, men kanske inte alla koreaner och sydeuropeer.
Göran säger: Alltså, drar Saab in Haldex och jeep i modellprogrammet för att få fart på försäljningen?
Robert "Bob" Collin säger: Självklart. Handlarna här i USA skriker efter en jeep. De har kunder som är eller vill vara, trogna Saab, men de vill byta upp sig från sin 9-5a till en större bil, särna en stadsjeep. Och då lämnar de märket. Jo, Saab är i skriande behov av en jeep. Och det bästa: Bilen ser så bra ut att det kommer bli en megasuccé.
Calle säger: Presenteras det några nya motorer och bränslealternativ?
Robert "Bob" Collin säger: Det nya är samma "nya" som vi hört några år nu: Etanol, bränsleceller med vätgasdrift och det som blir allt viktigare nu: Plug-in-hybriden där man kan ladda batterierna i väggen. Toyota, som ju är världsledande med första generationen hybrider, brukar säga att laddhybriderna är långt borta. Mn i går sa dom plötsligt här på mäassan att Toyota har en färdigt 2010. Då kommer de nog före både GM och Ford.
jochen säger: Kommer saab att göra en ny sonett?
Robert "Bob" Collin säger: Dom hade ju "chansen" att klistra på ett Saab-märke på Pontiac Solstice, den bil som nu säljs som både Opel och Vauxhall i europa, och som Saturn här i USA. Klokt att inte hoppa i den tunnan. Och svaret: Nej, det tror jag dröjer. Först kommer i alla fall en liten Golf-klassbil, Saab 9-1. Den visas som koncept på bilsalongen i Genève i vår, och får då en etanol-hybrid-motor som kan laddas i väggen.
Karin säger: Hej hej. Varför måste alla bilar dra så mycket bensin? Med nya skatten blir ju det så dyrt.
Robert "Bob" Collin säger: Motorerna blir allt mer effektiva och bränslesnåla. Men samtidigt blir bilarna allt tyngre. Vi vill ju ha så mycket utrustning. Och krocksäkerhet. Sånt väger, och drar soppa. Men Citroën har en prototyp där det mesta som inte är helt nödvändigt är borta. Den är stor som en Golf, men drar 3 deciliter milen.
säger: Hej Robert, varför visade inte Volvo upp sin XC60 på salongen? // Martti
Robert "Bob" Collin säger: För att det aldrig har varit planen. En del av oss biljournasliter, som inte har tid att vänta, trodde att den skulle visas nu. Men det var bara ankor. Nej, den visas färdig i Genève och försäljningen börjar till hösten.
säger: Hej Robert. Vilken är den största posivtiva överraskningen du sett på bilmässan?
Robert "Bob" Collin säger: Det är nog Saaben! Jag har sett så många Saabar under åren, den ena sorgligare än den andra. Och så kommer det här! Jag är grymt imponerad. För övrigt börjar Saaben säljas i oktober 2009, vad det än står i glädjekalkylerna hos mina kolleger.
Razzz säger: Hejsan. Har det kommit några nya bigblock bilar från GM?
Robert "Bob" Collin säger: Camaro! Men den visas först i dag, om ett par timmar. Den är rätt trogen konceptbilen som visades för två år sen. För se om den blir samma succé som pånyttfödda Ford Mustang.
Razzz säger: Kommer volvo med någon ny "R" innom en snar framtid?
Robert "Bob" Collin säger: Nej, R har blivit ett designkit som du kan sätta på vilken volvo du vil. Sånt är populärt här i USA men blir väl knappast någon storsäljare i Europa. Men några "Riktiga" R-bilar, med riktigt starka motorer är inte planerade.
yo säger: hur många bilar har du robert collin ?
Robert "Bob" Collin säger: Fyra, en mc, en Velo Solex och ett par snöskotrar.
mattias40 säger: Om man skulle vilja köpa en Cadillac-59 här i Sverige så är den ju svindyr. Vet du om de är billigare där borta?
Robert "Bob" Collin säger: Nej, dt finns faktiskt inte så mykcet gammalt kvar här. Svenskarna har köpt allt!
säger: Hej Robert. Alltid roligt att läsa dina kröniker och din blogg. Undrar vad du gör av/med alla kommentarer som du får på dina blogginlägg? Janne Conradsson
Robert "Bob" Collin säger: Hej. Jag såg din fråga i en kommentar på bloggen. En del tar jag upp som nya inlägg, det mesta tar jag till mig för att höra lite om hur det låter "ute i stugorna". Du kan väl mejla och utveckla vad du menar.
säger: Robert. Hur gör man för att få ett sådant intressant och, förmodar jag, roligt jobb som det du har?
jochen säger: Mera biltester i aftonbladet och webtv!!
Robert "Bob" Collin säger: Det handlar väl om lite tur. Men utan ett ärligt engagemang blir det ju inget. Jag tycker att bilar och trafik är så spännande och så viktigas frågor. Och att de ofta behandlas på ett okunning sätt i medierna och i vulgärdebatten. Då är det roligt att få vara med. Värdlens roligaste jobb. En del undrar: Tröttnar du inte? Vill du inte skriva om något annat? Nej! Det är är ju det jag kan. Sen kan andra skriva om trädgård eller bygg om huset eller gamla prylar, som jag också tycker är jätteroliga sasker.
Robert "Bob" Collin säger: Jo, Jochen, jag håller med!
Pellesson säger: Känns den amerikanska miljödebatten äkta eller är det mest ett tecken i tiden som snart glöms bort?
Robert "Bob" Collin säger: Det finns nog ett äkta engagemang, men mycket, det mesta(?) låter som tomt prat. Det är sorgligt. Amerikanarna skulle kunna göra så mycket, men krafsar mest på ytan.
miljö säger: LÄste att Toyota ska lansera sin Aygo i en lite faceliftat form, har den sets till....vad är jänkarnas reaktioner ??
Robert "Bob" Collin säger: Aygo, skämtar du? Småbilar är inte grejen här. Mini (Nya hundkojan) har visserligen blivit en megasuccé i glassiga områden som Californien och en del storstäder på östkusten. Men smått, nej det får vänta...
yodue säger: òm du skulle välja mellan den nya saaben och volvo bilen, vilken skulle du ha valt och varför?
Robert "Bob" Collin säger: Om du menar Saab- eller nya lilla volvojeepen? Rent designmässigt tycker jag att Saaben ligger långt före, fast Volvon har jag ju inte sett på riktigt, bara konceptbilen som visades här för ett år sedan. Men jag gillar Saabens rena linjer i motsats till Volvons ornasika, svällande och överarbetade former. Hur de är sen: Att köra och leva med vet jag inte.
Pellesson säger: Hur ser det ut på familjebussidan? Några nyheter för stora familjer på mässan eller är det sådant som man inte ställer ut för att det är för tråkigt?
Robert "Bob" Collin säger: Organiska former, ska det vara.
Robert "Bob" Collin säger: Förra året kom nya Chrysler Voyager, i år har vi inte sett något ännu. Men det kan komma i dag (fast fan tro}t)
säger: Vet du något om hur bilprognoserna för framtiden ser ut för Kina och Indien? Hur ser miljökraven på utsläpp i dessa länder ut? Debatteras dessa framtidsfrågor på bilmässor överhuvudtaget?
Robert "Bob" Collin säger: Jo, visst pratas det. Men inte så mycket och vad kan vi i väst göra mer än vara förfärade. Vi har själva tagit oss alla friheter i snart hundra år och kan knappast vara Bror duktig nu. Kineserna drömmer om jättestora bilar, medan indierna än så länge tycks nöja sig med betyldigt mindre format. Miljö- och krocksäkerhetsreglerna är mycket låga.
säger: Har idag sett bilderna på nya VW Passat CC. Ser läcker ut, vad tycker du?
Moderator säger: Chattet blev avbutet men Robert hälsa som svar till sista frågan: VW tror att de ska kunna sälja tusen bilar om året i Sverige. Det tror inte jag. Bilen är snygg men alldeles för opraktisk för att passa vårt kynne. Bilen har visserligen fyra dörrar men baksätet är trångt och svårt att komma in i.
Moderator säger: Vi tackar läsarna för frågorna och Robert som steg upp 06:40 för stt chatta.