Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Mini visar äntligen en minibil

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-02-23

Lilla Rocketman har plats för fyra – nästan

När Mini kom i ny version blev den snarare en maxi - rejält mycket större än föregångaren.

Sedan kom Mini Countryman - en ”maxiplus” med sina fyra meter.

Nu tar Mini steget tillbaka - till just mini - och presenterar Rocketman.

En liten och festlig konceptbil med plats för 3+1 .

Efter 50 år är Mini med sin nya Rocketman tillbaka där man började – kring tre meter. Men där slutar likheterna.

Bilen är 3,40 x 1,9 x 1,4 meter för att vara exakt.

Ställs nya Rocketman bredvid ur-Minin från 1959 är den som en besökare från en annan planet med sina rundare former och LED-ljus lite här och var. Sedd från sidan ser man att Rocketman har fått en kortare nos och ett betydligt kortare axelavstån. Taket består av en stor glasyta mönstrad som Union Jack med vit bård.

Även interiören badar i flerfärgat ljus från LED-slingor i både tak och paneler. Instrumenten är som i dagens Mini Cooper centralt placerade på panelen. Däremot är den runda mätaren utbytt mot en dito tredimensionell pekskärm varifrån navigering, musikanläggning, bilfunktioner och multimedia kan styras. En del funktioner kan också kontrolleras med den infällda styrkulan i rattekern.

Dörrarna är värda att uppmärksammas lite extra. De öppnas först ut en bit för att sedan föras framåt parallellt med bilen vilket öppnar för ett bekvämt insteg. Bilen är 3+1-sitsig. Eller snarare 3+0,5. Ettan är egentligen mer ett nödsäte för en ytterst liten person men funkar bättre som lastyta.

Också den delade bakdörren står för något nytt. Den undre halvan är som en skrivbordslåda som kan dras ut. Den övre är mer traditionell och öppnas uppåt - fast bara i ett gångjärn på mitten. I ”skrivbordslådans” botten kan dessutom en hållare för snowboard eller skidor monteras.

Rocketman är byggd kring en rörram av kolfiber som ger en lätt och stark konstruktion. Motormässigt säger Mini inte så mycket om Rocketman mer än att den ska klara sig på 0,3 liter per mil. Det kan innebära en liten och snål förbränningsmotor.

Vissa av Mini Rocketmans intressanta lösningar dröjera innan de kommer i produktion och några lär aldrig göra det. Däremot går det bra att se konceptbilen på mässan i Genève.

Följ ämnen i artikeln