Volkswagen Up är ”Årets bil i världen 2012”
Publicerad 2012-04-06
Konventionell, avskalad och billig.
Volkswagen Up är ingenting särskilt, men samtidigt så speciell att den har korats till ”Årets bil i världen 2012”.
– Jag är otroligt nöjd, säger Aftonbladets bilreporter och Sveriges ende jurymedlem Robert Collin.
När 64 motorjournalister från 25 länder skulle enas om vilken som är världens bästa bil blev det varken en lyxig limousine eller en hypersnabb sportbil – utan en alldaglig liten Volkswagen.
– I år valde vi en bil som är väldigt konventionell, men som ändå är nyskapande på så sätt att man har tagit bort en massa teknik för att göra den billig, säger jurymedlemmen Robert Collin.
– Den kostar från 106 000 kronor, har en snål trecylindrig bensinmotor, är säker och komfortabel och har plats för fyra pers och några Ica-kassar.
Kan vara räddningen
På en världsmarknad där asiatiska märken tar över allt mer tror han att bilar som Up är räddningen för europeiska biltillverkare.
– För tre-fyra år sedan körde jag en Volkswagen Gol, som säljs på den sydamerikanska marknaden, och blev väldigt förtjust. Då skrev jag att det är så här de europeiska tillverkarna ska göra för att inte tappa mot kineserna och koreanerna, de måste bygga enkla bilar. Och Up är i princip samma bil som Gol, så jag är otroligt nöjd, säger Robert Collin.
Porsche 911 årets sportbil
I sitt val har juryn tagit hänsyn till flera faktorer.
– Vi hjälps åt att nominera bilar, sedan ser vi till att köra alla och väljer utifrån olika kriterier som miljö, säkerhet, utseende och huruvida bilen är nyskapande.
Utmärkelsen tillkännagavs på den pågående bilsalongen i New York, där även följande modeller vann priser:
Årets miljöbil: Mercedes S250. Robert Collin: ”Också väldigt bra val. Mercedes vill visa att även en lyxlimousin kan vara väldigt bränslesnål.”
Årets designbil: Ranger Rover Evoque. Robert Collin: ”En väldigt liten stadsbetonad bil som är väldigt fin att titta på.”
Årets sportbil: Porsche 911. Robert Collin: ”Ny modell, som visserligen ser ut exakt som den förra, men som är en ikon som har blivit ännu bättre.”
Fotnot: I går avled Porsche 911:s skapare Ferdinand Alexander Porsche.