Välj rätt och bli flugornas herre
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-06-14
Bil har testat vilka rengöringsmedel som verkligen fungerar
Sommaren är här. Och därmed massor av insekter som envisas med att dö mot bilfronten.
Vi har testat vilka rengöringsmedel som verkligen fungerar.
Vid biltvätt kan hela bilen bli skinande ren, men trots ivrigt gnuggande med svampen sitter det ändå rester kvar efter insekter. Vad göra? Lut, syra, stålull eller huggmejsel?
En metod är att använda insektsborttagningsmedel. Det finns ett flertal på marknaden, och vi har testat vilka som fungerar bäst.
Vaxa fronten
I sammanhanget ska sägas att det absolut enklaste borttagningsmedlet är att ha en nyvaxad bilfront. Om lacken är ren och vaxad räcker det med högt vattentryck för att skjuta bort resterna efter insekterna.
Tips nummer två är att tvätta bort insekterna så snabbt som möjligt innan de hinner torka in.
Vad man definitivt inte ska göra är att använda hårda föremål och aggressiva rengöringsprodukter. De flesta insektssvampar är till exempel alldeles för hårda för en billack. Glaset i vindrutan är mindre repkänsligt än billacken men även glas kan repas om man gnuggar hårt med en kökssvamp.
Såpa, diskmedel, glasputs och liknande är inte heller avsedda för bilbruk.
Testet genomfördes under förra sommaren och början på hösten. Vi använde våra testbilar och privatbilar som blivit så smutsiga som de normalt blir. Insekterna fick sitta kvar några dygn för att bli riktigt torra och envisa.
När testsiffrorna ställs samman är det två medel som utmärker sig: Shell insektsborttagare och Turtle insect remover.
En är riktigt usel
Shells produkt är så genomgående dålig att det närmast är att likna vid bedrägeri att kalla medlet för insektsborttagning. Ett milt sommarregn är ungefär lika effektivt. Det låga priset är en klen tröst i sammanhanget.
Turtle insect remover utmärker sig också, men här handlar det i stället om ett genomgående bra resultat. Häpnadsväckande bra, faktiskt, eftersom Turtles medel var bäst på i stort sett varenda bil vi testade.
Pär Brandt