Elbilens tid är nu
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-11-25
Redan 1901 fanns det omkring 4000 elbilar i USA
Elbilen föddes i slutet på 1800-talet och redan 1901 fanns det i USA ungefär 4000 elbilar – mer än alla andra biltyper tillsammans. På den tiden drevs bilarna av ånga, el, bensin, sprit och så vidare.
Den moderna bensindrivna bilen hittade inte sin form förrän i början på 1920-talet. Därefter har konceptet stått sig ända fram till nu.
Att vi än i dag kör omkring med förbränningsmotorer beror inte på någon konspiration mellan oljebolagen och bilindustrin. Nej, det är bara ett bevis på hur mycket energi det finns i varje droppe bensin eller diesel. Övergången till skogsbruk med motorsåg på 1950-talet är nog det bästa beviset på detta.
Tillbaka till 1901
I dag befinner vi oss i samma situation som 1901. Nu kommer allt fler tillverkare med elbilar, hybridbilar, gasbilar, spritbilar, vätgasbilar etcetera. Precis som 1901 måste alla varianter få utvecklas på sitt eget sätt, så att vi ur detta sammelsurium kan destillera fram morgondagens bil.
Tro inte på miljöbilsprofeter och deras enkla sanningar. Varje drivmedel har sina egna fördelar och nackdelar. Just nu är elbilar idealiska stadsbilar, men helt odugliga som långtradare.
Ty när det gäller att utvinna mest energi per kilo bränsle är dieselmotorn fortfarande ett svårslaget alternativ. Därför borde så mycket transporter som möjligt ske via järnväg – med elektriciteten som inte kommer från kolkraftverk. Snart kommer dock eldrivna personbilar med relativt lång aktionsradie.
Ett av de företag som leder utvecklingen är Detroit Electric, som byggde elbilar redan i början på 1900-talet. I dag ägs Detroit Electric av kineser samt holländare. I samarbete med malaysiska Proton, som i sin tur äger brittiska Lotus, har Detroit Electric byggt några intressanta elbilar.
Laddningen tar för lång tid
Sportbilstillverkningen är bara det ena benet i Lotus verksamhet. Mest inkomstbringande är konsultverksamheten, där man hjälper andra biltillverkare med utveckling av framtidens bilar. Lotus och Detroit Electrics bilar kan nu köra över 30 mil på en batteriladdning. Men det tar fortfarande för lång tid att ladda batterierna via eluttaget i husväggen.
Batterierna är de dyraste delarna i en modern elbil och samtidigt de som har kortast livslängd.
Nu pratar allt fler biltillverkare om att sälja elbilar utan batteri och i stället låta köparna abonnera på batterier. På så sätt får konsumenterna också allt bättre batterier efter hand som utvecklingen går framåt.
GM skrotade elbilarna
Samtidigt finns det naturligtvis kommersiella intressen som vill bromsa elbilarnas utveckling. Det visas med stor tydlighet i den amerikanska dokumentärfilmen ”Who killed the electric car?”. Filmen visades i SVT hösten 2007 och 2009 i TV4 Fakta. Den handlar om hur General Motors först bygger ett antal elbilar som hyrs ut till konsumenterna. Men efter några år får GM kalla fötter och skrotar samtliga bilar utan någon som helst förklaring.
Över 90 procent av våra dagliga resor med bil är under fem mil. Vi åker till jobbet, hämtar barn på dagis, handlar mat med mera. Till denna typ av körning är elbilen perfekt, då den laddas upp hemma när vi sover.
Elbilens tid är nu. Ty oljan behövs till så mycket mer än bränsle. Däremot kommer oljan aldrig att ta slut – ingen kommer att ha råd att köpa de sista dropparna!