Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Annons

Här är plaggen vi använde mest under pandemin

Joggingdressen blev svenskarnas viktigaste plagg under pandemin, enligt Klarnas modeundersökning.

Svenskarna valde joggingdressen och britterna gick i pyjamas. Det senaste året har fått oss att ta bekvämligheten till en ny nivå. Här är plaggen vi älskade mest under pandemin, enligt Klarnas stora modeundersökning med 15 934 personer i 15 länder.

Coronapandemin förändrade inte bara hela vårt sätt att leva, utan också vårt sätt att klä oss. Det visar Klarnas internationella modeundersökning. För svenskarnas del har bekväma och funktionella plagg varit favoriterna under pandemin.

– I en tid när världen och tillvaron varit osäker har vi velat klä oss tryggt och skönt. Det är som om vi velat svepa in hela oss i en mjuk, trygg, vänlig kashmirtröja, säger Emilia de Poret, Klarnas Fashion Director.

Olika länders mysfavoriter

Undersökningen visar att tyskarna har föredragit jeans under pandemin medan britterna helst har gått i pyjamas. I USA var skjortan en vinnande outfit, och norrmännen valde att klä på sig utomhuskläder och gå ut i naturen.

Av de länder som medverkat är det vi svenskar som trivts bäst i joggingbyxor. Fyra av tio svenskar säger att joggingdressen blev det viktigaste plagget, vilket är mer än dubbelt så stor andel som snittet i världen.

Klarnas Fashion Director Emilia de Poret

Nya sättet att jobba spelar in

Enligt Emilia de Poret har vårt nya sätt att arbeta påverkat valet av kläder.

– Det är inte härligt att jobba hemma i en åtsittande kavaj eller att sitta i en sidenblus som blir skrynklig. Vi vill ha mjuka, snygga, funktionella plagg. Många nya modeföretag som satsat enbart på snyggt loungewear har gjort succé, säger hon.

På den svenska topplistan finns även underkläder som en stark favorit. Det beror antagligen på att vi bytt ut obekväma underkläder mot sköna, tror Emilia de Poret.

– Många har nog haft tid att gå igenom underklädeslådan och rensat ut det som helt enkelt inte sitter skönt. Vi ser nya krav på komfort och exempelvis ökar den bygellösa bh:n i popularitet. Fokus är på att vi ska trivas i plaggen, och allra viktigast är det som vi har närmast kroppen.

Källa: Klarnas stora modeundersökning 2021 genomfördes i samarbete med researchbolaget Dynata i 15 länder, med sammanlagt 15 934 personer över hela världen. I Sverige deltog 1025 personer i åldrarna 18-45.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln