Annons
Nu minskar risken att få påminnelseavgifter
Att glömma betala en faktura är både retligt och kan bli onödigt dyrt. För att få fler att betala i tid har Klarna därför fördubblat betaltiden vid fakturaköp och infört flera påminnelser.
När pengarna kommit in på kontot i slutet av månaden har de flesta som vana att betala räkningarna. Men det är lätt att glömma en räkning – speciellt om den har ett förfallodatum som hamnar utanför den vanliga rutinen.
Det är något som Klarna insett och därför genomförde banken i höstas flera förändringar för att hjälpa fler användare att betala i tid. Bland annat infördes möjligheten att betala inom 30 dagar samt fler vänliga påminnelser i fler kanaler.
– Fler påminnelser i fler kanaler är något som efterfrågats, och i kombination med att 14-dagarsfakturan förlängts till 30 dagar så tror vi att det kommer ha stor effekt, säger David Fock, global produktchef på Klarna.
Glömska vanligt
Just glömska har visat sig vara en av de främsta anledningarna till att svenska folket missar betala räkningar i tid. I en undersökning från 2021, utförd av YouGov på uppdrag av Klarna, framkom att ungefär fyra av tio svenskar någon gång fått en påminnelseavgift i samband med ett onlineköp. Samma undersökning visade att de vanligaste orsakerna till att man får en påminnelseavgift är att fakturorna glöms bort, och att man upplevt att man inte blivit påmind om fakturan i tillräcklig utsträckning.
– För oss är påminnelseavgifter negativa intäkter som vi inte vill ha och vi jobbar hårt för att minska dem, säger David Fock.
Fler påminnelser
Tidigare skickade Klarna en påminnelse två dagar innan förfallodatum via Klarna-appen. Nu skickar Klarna dessutom en extra påminnelse via mejl dagen efter fakturans förfallodatum. På så sätt ges alla som av en eller annan anledning missat att betala i tid en extra möjlighet att betala sin faktura utan extra avgift.
Med förändringarna har du nu längre tid på dig att bestämma dig om du vill behålla varan och kan hantera dina Klarna-fakturor samtidigt som dina vanliga räkningar.
– Konsumenter har förstås ett eget ansvar att betala sina fakturor i tid, men om vi med olika medel kan underlätta och hjälpa till så ska vi göra det, avslutar David Fock.