Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Annons

Därför missar vi att betala fakturan i tid

Vanligaste orsakerna till en påminnelseavgift är att fakturorna glöms bort, och uppfattningen att man inte blivit påmind om fakturan i tillräcklig utsträckning.

En av de vanligaste orsakerna till en missad betalning är glömska. Därför inför Klarna nu fler påminnelser i flera kanaler för att underlätta för konsumenter att komma ihåg att betala sina fakturor i tid.

–  Om vi kan hjälpa till så ska vi göra det, säger David Fock, global produktchef på̊ Klarna.

I en ny YouGov-undersökning framkommer det att ungefär fyra av tio svenskar någon gång fått en påminnelseavgift i samband med onlineköp. Samma studie visar att de vanligaste orsakerna till att man får en påminnelseavgift är att fakturorna glöms bort, och att man upplevt att man inte blivit påmind om fakturan i tillräcklig utsträckning. Många upplever dessutom att de inte blivit påminda om fakturan i tillräcklig omfattning.

Därför inför Klarna nu fler påminnelser i flera kanaler för att underlätta för konsumenter att komma ihåg att betala sina fakturor i tid.

– Vi kallar påminnelseavgifter för ”negativa intäkter” och jobbar hårt för att minska dem, säger David Fock, global produktchef på̊ Klarna.

Fler vänliga påminnelser

Andelen Klarna-fakturor som beläggs med påminnelseavgift har minskat flera år i rad och är nu nere i cirka fem procent. Målet är att onödiga påminnelseavgifter ska bli ännu mer sällsynta.

Sedan tidigare skickar Klarna en vänlig påminnelse två dagar innan förfallodatum via appen. Nu adderar Klarna dessutom en extra påminnelse via mejl dagen efter fakturans förfallodatum. På så sätt ges alla som av en eller annan anledning missat att betala i tid en extra möjlighet att betala sin faktura utan extra avgift.

– Fler vänliga påminnelser i fler kanaler är något som efterfrågats, och i kombination med att 14-dagarsfakturan förlängts till 30 dagar så tror vi att det kommer ha stor effekt, säger David Fock.

Vill underlätta

En faktura som belagts med påminnelseavgift, och som därefter ändå inte betalats, når till sist inkasso. För att minska den risken kommer Klarna inom kort även att addera ytterligare vänliga påminnelser i stadiet mellan påminnelseavgift och inkasso.

– Konsumenter har förstås ett eget ansvar att betala sina fakturor i tid, men om vi med olika medel kan underlätta och hjälpa till så ska vi göra det, avslutar David Fock.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln