Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Annons

Det tycker svenskar är värre än tandläkaren

Tandläkarstolen framstår som attraktiv jämfört med att läsa en integritetspolicy.

37 procent av svenskarna går hellre till tandläkaren än läser en fullständig integritetspolicy, det vill säga det legala dokument som beskriver vilken data företag samlar in och varför. Det visar en undersökning som YouGov utfört på uppdrag av Klarna. Nu ökar Klarna satsningen på att utveckla enklare sätt för konsumenter att hitta informationen man söker.

Intresset för att läsa en integritetspolicy* är lågt bland svenska användare. Enligt en ny undersökning från Klarna svarade endast 6 procent av de tillfrågade svarade att de alltid läser den i sin helhet.

Det betyder att 94 procent inte alltid tillgodogör sig den information som finns i integritetspolicyn. Men bland de tillfrågade som inte läser, är det få – endast 1 av 20 – som låter bli på grund av ointresse för hur företag behandlar deras persondata.

– Den självklara slutsatsen av detta är att informationen behöver presenteras på ett mer lättförståeligt och tillgängligt sätt än bara genom ett långt juridiskt dokument. De som är intresserade måste få en rimlig chans att förstå hur företag behandlar deras personuppgifter, säger Michaela Bager Doslic, bolagsjurist och ansvarig för dataskyddsfrågor på Klarna.

Gör det enkelt att förstå

Klarna satsar nu därför på att göra det enklare för sina kunder att hitta lättförståelig information om hur företaget samlar in och hanterar data genom att tillgängliggöra de huvudsakliga delarna på en landningssida med viktiga frågor och svar. På sidan förklaras även hanteringen av data i en video. Vill man djupdyka i något så finns dataskyddsinformationen lättåtkomlig högst upp på sidan.

– Den här sidan är ett startskott på vårt arbete, men vi är långt ifrån klara eller nöjda. Det finns fortfarande mängder av saker vi kan göra bättre för att förenkla och förtydliga för konsumenter som är intresserade av att veta vilken data som samlas, varför den samlas in och hur den hanteras. Vi kommer lägga mycket tid och resurser på detta framöver, säger Bager Doslic.

Diskar hellre

Klarna har även genomfört fokusgrupper med konsumenter för att utvärdera om dataskyddsinformationen är förståelig.

– Vi vet att konsumenter tycker att det är tråkigt och tidskrävande att läsa en integritetspolicy. Faktum är att nästan fyra gånger fler respondenter i Yougov-undersökningen hellre undviker att läsa en fullständig integritetspolicy än att diska, säger Bager Doslic.

Många känner oro över att personlig data hanteras vårdslöst eller säljs vidare till tredje part, något som Michaela Bager Doslic är tydlig kring:

– Något jag verkligen vill understryka är att Klarna inte säljer den insamlade datan vidare i marknadsföringssyfte eller till någon tredje part, och har heller inte några planer på att göra det i framtiden.

Fakta: * Villkoren för att dela persondata med ett företag eller organisation beskrivs i ett dokument, som vanligtvis kallas ”Integritetspolicy”, ”Privacy policy” eller hos Klarna ”Dataskyddsinformation”.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln