Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Annons

4 drag som förändrade hela kreditbranschen

”I dag är vi så stora att vi både har möjlighet och ett ansvar att göra positiv skillnad.” säger David Fock, global produktchef på Klarna.

I september 2021 tog Klarna ett stort steg för att göra slut på evighetskrediter och onödiga avgifter. Då genomförde man fyra stora produktförbättringar för att ge konsumenterna bättre villkor – och sätta press på hela kreditbranschen.

Kreditbranschen har länge dragits med ryktet om att man till största del tjänar pengar på påminnelseavgifter och dolda avgifter. Under de senaste åren har Klarna arbetat för att synliggöra de problem som finns med en ökad skuldsättning. Bland annat genom sajten Wikipink – På sajten redovisas Klarnas data om påminnelseavgifter samt inkasso- och Kronofogdeärenden, med förhoppningen om att konkurrenter ska göra detsamma.

– I dag är vi så stora att vi både har möjlighet och ett ansvar att göra positiv skillnad. Det kan vi göra genom att öka kunskapen, och synliggöra kreditmarknadens baksidor, men störst skillnad gör vi genom att agera själva, säger David Fock, global produktchef på Klarna.

Det är bakgrunden till att Klarna under hösten 2021 tog arbetet flera steg längre. Då genomförde man fyra större produktförändringar, som alla gav konsumenter bättre villkor. Förhoppningen var också att uppmana resten av branschen att följa efter.

Förändringarna som gjordes var följande:

  • Inga mer oändliga krediter
  • Onödiga avgifter togs bort
  • 30 dagars betaltid istället för 14
  • Fler vänliga påminnelser i fler kanaler

Att Klarna tog bort ”oändliga krediter” (kallat delbetalningskonto) från sin checkout väckte uppmärksamhet – då det är en kassako för många aktörer i kreditbranschen. Det är på grund av oändliga krediter som konsumenter kan hamna i situationer då man till slut betalat mer i räntor och avgifter än vad varan kostade från början. Nu har alla Klarnas krediter ett slutdatum och delbetalning sker efter en förutbestämd tidsperiod.

Glömska vanlig orsak

Att Klarna införde fler påminnelser och fördubblad betaltid vid fakturaköp är förändringar som fallit väl ut. Redan efter ett par månader kunde Klarna se att fler betalade i tid och att andelen påminnelser som skickades ut minskade.

– En av de vanligaste orsakerna till en obetald faktura är korta betalningsfrister och ren glömska. Mot bakgrund av det mer än dubblade vi betaltiden, från 14 dagar till 30, samt införde fler påminnelser innan förfallodatum, säger David Fock.

Målet för Klarna är att skapa fler förbättringar som gynnar konsumenten.

– Vi fortsätter att arbeta för ett stärkt konsumentskydd och sätta ljuset på de största skuldfällorna för att skapa en hållbar kreditbransch, säger David Fock.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln