Annons
Allt fler väljer att "blippa" i pandemin
Coronaviruset har drivit upp andelen kontaktlösa betalningar i Sverige. Nu ”blippar” vi som aldrig förr i kassan – både med telefonen och betalkortet.
– Det har aldrig varit enklare och smartare att betala kontaktlöst, säger David Fock, produktchef på Klarna.
Coronapandemin har inte bara förändrat hur och vad vi handlar. Den har också förändrat hur vi betalar. Sedan Covid-19 utbrottet har andelen kontaktlösa betalningar med Klarna ökat med 16 procent. Mobila betalningar har varit pådrivande i utvecklingen och ökat med hela 20 procent.
– Det har aldrig varit enklare och smartare att betala kontaktlöst. Förutom att det går snabbt och smidigt att blippa sig fram i vardagen är det ett enkelt sätt att undvika onödig kontakt med kortläsaren, vilket såklart är särskilt relevant i dessa tider, säger David Fock, produktchef på Klarna.
I dagsläget har Klarna närmare 250 000 kortanvändare i Sverige och antalet ökar stadigt. Under sommaren har Klarnakortet också fått en rejäl skjuts i antalet användare då en ny kortdesign lanserats. Klarnakortet kostar ingenting, varken att skaffa eller använda. Och så fort du valt ditt kort kan du börja handla med mobilen eller din smarta klocka.
Tidigt stöd för Apple Pay
Klarna var en av de första aktörerna på den svenska marknaden som kunde erbjuda sina användare att betala med Apple Pay redan i slutet av 2018. Den introduktionen följdes snabbt av att Klarna knöt Google Pay till sig våren 2019. Och sedan i somras kan även den som har Samsung Pay eller Fitbit Pay betala kontaktlöst med Klarnakortet.
– Att köpa med din telefon eller smarta klocka innebär att du inte längre behöver bekymra dig om du råkar glömma plånboken hemma. På Klarna letar vi ständigt efter nya, enkla och säkra sätt att betala, och därigenom skapa bästa möjliga shoppingupplevelse för våra kunder, säger David Fock.