Annons
Klarnas dataskyddschef: ”Vi säljer inte din data”
När du handlar med Klarna så samlar företaget in och hanterar din data. Men vad betyder det egentligen?
– Klarna samlar in och använder data för att skapa en personligare och smidigare tjänst, säger Michaela Bager Doslic, chef för Klarnas dataskyddsteam.
Michaela Bager Doslic, bolagsjurist och chef för Klarnas dataskyddsteam, berättar hur Klarna använder den data som sparas.
– Klarna samlar in och använder data för att skapa en personligare och smidigare tjänst, vilket sker i den fysiska världen också utan att man kanske tänker på det. Det går att likna vid när man blir stammis på det lokala cafét och får det där personliga bemötandet som bara är möjligt då en relation skapats, säger Michaela Bager Doslic.
Så används informationen
Den insamlade datan möjliggör Klarnas tjänster, vilket man som konsument inte nödvändigtvis reflekterar över enligt Michaela Bager Doslic.
– Att slippa lägga tid på att fylla i sina uppgifter eller kortnummer i kassan när man shoppar online är lätt att ta för givet. Kanske reflekterar man inte heller över varför man finner en tydlig överblick över sina senaste köp i Klarna-appen. Alla dessa uppskattade tjänster möjliggörs av data. Med det sagt kan man självklart bestämma om man vill bli automatiskt ihågkommen nästa gång man handlar och vilka mejladresser som köp ska inkluderas från i din översikt.
Förhindrar illegala aktiviteter
Utöver att kunna erbjuda en smidig och bra upplevelse behöver Klarna också säkerställa att konsumenten verkligen är den som den utger sig för att vara. Detta för att kunna förebygga och förhindra illegala aktiviteter som bedrägeriförsök och penningtvätt.
– Det har nog inte undgått någon vilka konsekvenser det kan medföra för en bank som inte vidtar tillräckliga åtgärder för att förebygga penningtvätt och finansiering av terrorism, varför vi lägger stor vikt på förebyggande åtgärder mot detta. Det är också vårt ansvar och skyldighet som fullt licensierad bank att göra allt vi kan för att agera ansvarsfullt och säkerställa att våra tjänster används på rätt sätt.
Säljer inte vidare data
Många känner oro över att personlig data hanteras vårdslöst eller säljs vidare till tredje part, något som Michaela Bager Doslic är tydlig kring:
– Något jag verkligen vill understryka är att vi inte säljer den insamlade datan vidare i marknadsföringssyfte eller till någon tredje part, och har inte heller någon avsikt att göra det i framtiden.
Klarnas utökade dataskydd
Klarna förbättrar löpande informationen om dataskydd på sin hemsida, med syfte att förenkla den ytterligare. De har även bett fokusgrupper se över informationen för att säkerställa att den är förståelig, ett verktyg som annars kanske främst används inom produktutveckling och marknadsföring. Det ska vara lätt att förstå så att man därmed kan ta informerade beslut, berättar Michaela Bager Doslic och fortsätter:
– Vi går löpande igenom alla Klarnas produkter och tjänster, samt informationen om dem, för att hitta förbättringspunkter. Dataskydd och integritet är ett löpande arbete, det är aldrig klart. Det är väldigt viktigt för oss att man som konsument alltid känner sig trygg, vet vad som gäller och att man alltid känner kontroll över sin personliga upplevelse hos oss.