Annons
Så handlar du tryggt och säkert i julhandeln
Bedrägeribrotten ökar vanligtvis fram till jul. När vi stressar med julklappsinköpen passar bedragarna på. Här är tipsen som kan skydda dig mot bedragarnas knep.
Inför jul är det som vanligt högt tryck inom handeln. Många julklappar ska köpas och ofta är man ute i sista minuten. Även i år förväntas pandemin påverka och fler julklappar klickas hem online.
– Det är såklart glädjande att fler upptäckt fördelarna med e-handel men det ställer också högre krav på trygghet och säkerhet, säger Richard Skoog, bedrägerichef på Klarna.
En av de absolut bästa försäkringarna du som konsument kan få när du shoppar online är att handla via Klarnas faktura. Det innebär att du inte behöver betala för en vara som eventuellt inte kommer fram, du ligger inte ute med pengar i onödan samt att du i slutändan endast betalar för det som du verkligen vill behålla.
– Både Polisen och Konsumentverket uppmuntrar konsumenter att använda bland annat Klarnas faktura, just för att man ska kunna känna sig trygg när man shoppar på nätet, säger Richard Skoog.
5 tips för att göra din julshopping så säker som möjligt:
1 Kolla upp butiken som du vill handla hos
Sök på företaget du vill handla ifrån och läs omdömen, på exempelvis Pricerunner, om du inte känner till varumärket eller butiken sedan tidigare.
2 Betala inte varan förrän du har fått den levererad
Om du inte har handlat hos butiken tidigare och samtidigt inte känner igen den så rekommenderar Klarna att du inte betalar innan du har fått varan.
Hos Klarna har du även ett köparskydd. Det innebär att om du inte fått varan ska du heller inte betala. Om en butik inte erbjuder Klarnas tjänster kan du fortfarande handla via shoppingfunktionen i Klarna-appen.
3 Var försiktig med att klicka på länkar i mejl
Mejl kan se ut att komma från betrodda avsändare men var försiktig med att klicka på länkar. Detta gäller även bilagor i mejl.
4 Kolla upp butikens policys
Det gäller framför allt ångerrätt och vad som gäller vid reklamation. Var uppmärksam på det som står och om det följer svensk lagstiftning. Var lika uppmärksam på vad som kanske inte står och fundera kring vad en eventuell bedragare vill dölja i det finstilta. Säkerställ vad som gäller om du inte är nöjd med varan och att det är lätt att komma i kontakt med butiken. Om de är svåra att få tag i ska du undvika att handla från dem.
5 Var vaksam när någon ringer
Ett vanligt sätt för bedragare att lura personer är så kallad ”voice phishing”, även kallat ”vishing”. Det är en metod och ett problem som i allt större utsträckning satts i system bland kriminella. Målet är att få dig att lämna ut personlig information, kort- eller kontouppgifter, be dig logga in via bank-id, eller be dig om en betalning. Avsikten är att stjäla dina pengar genom att de utger sig för att vara någon som du litar på, såsom betrodda myndigheter, företag eller en bank