Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Annons

6 av 10 svenskar missar sina förmåner i onödan

När vi inte orkar ta med oss medlemskorten går vi ofta miste om butikernas förmåner och medlemspoäng. Nu lanserar Klarna en ny funktion i Klarna-appen som löser kortkrånglet.

– Nu gör vi det möjlighet att skörda frukten av butiksköp på ett smidigare sätt, säger Björn Goss, produktchef på Klarna.

Lojalitetsprogram och medlemskort är populära bland konsumenter. Enligt en ny studie* har 76 procent av svenskarna ett eller flera medlemskort, varav 56 procent använder dessa minst en gång i veckan.

Men många lojalitetsprogram kräver att konsumenter har ett fysiskt kort med sig, vilket kan vara opraktiskt. Faktum är att 62 procent uppger att de inte alltid bär med sig alla sina medlemskort när de är ute och handlar, vilket innebär att de regelbundet går miste om olika erbjudanden när de handlar i butik. 

Slipp fysiska medlemskort

Nu lanserar Klarna en ny funktion som gör möjligt för sina kunder att samla och komma åt sina fysiska medlemskort digitalt i Klarna-appen. Därmed blir det enklare att komma åt sina kort digitalt – och man slipper gå miste om medlemspoäng, erbjudanden och andra förmåner.

– Fysiska medlemskort innebär ofta krångel i dagens digitala värld och lämnas därför ofta hemma, vilket resulterar i att konsumenter går miste om erbjudanden och att handlare missar en möjlighet att stärka kundlojaliteten. Genom att utrusta Klarnas app-användare med ett digitalt verktyg för att samla sina medlemskort ger vi möjligheten att skörda frukten av butiksköp på ett smidigare sätt, vilket bidrar till att man som kund får avkastning på varje spenderad krona, säger Björn Goss, produktchef på Klarna.

Så fungerar Klarnas medlemskortsfunktion

Steg 1: Från startsidan i Klarna-appen, klicka på ikonen för medlemskort och välj knappen "Lägg till kort" för att se en fullständig lista över handlare och lojalitetsprogram som finns tillgängliga. Du kan bläddra igenom listan eller söka efter ett specifikt lojalitetsprogram. Alternativt, om lojalitetsprogrammet ännu inte stöds, kan du välja att lägga till "Annat kort" och ange säljarens namn manuellt.

Steg 2: Lägg till ditt kort. När du hittat lojalitetsprogrammet kan du skanna streckkoden på ditt fysiska kort med kameran på din mobila enhet. Appen skapar sedan en digital kopia som lagras i Klarna-appen. För kort som inte har en streckkod kan du manuellt ange ditt medlemsnummer för att lägga till kortet.

Steg 3: Kortet kan användas för att samla poäng i butik. När du handlar i en fysisk butik du visa och skanna dina medlemskort från Klarna-appen. Genom att öppna kortet inifrån appen och skanna kortet i kassan kan du enkelt samla poäng och hämta rabatter, precis som med ett fysiskt kort.

Om undersökningen:

Undersökningen genomfördes i maj 2022 av Klarna i samarbete med Dynata med 20,413 respondenter mellan 18-75 år från 19 länder inklusive Sverige. Undersökningen inkluderar ett minimum av 1 000 respondenter från respektive land.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln