Annons
Så kan du skydda mormor och morfar på nätet
Under våren har vi sett mängder av fina och medmänskliga initiativ, särskilt gentemot de äldre. Men coronakrisen har lett till en ny generation med internetshoppare, vilket gör säkerheten på nätet extra viktigt.
– I och med restriktioner för utevistelse flyttas mer av vår vardag till nätet. Därför måste vi visa lika mycket omtanke off- som online, säger Richard Skoog, Klarna.
På grund av restriktionerna är det just nu en stor grupp äldre som inte kan handla i fysiska butiker. Det betyder att många upptäcker fördelarna med onlineshopping.
– Det här är jättekul men vi måste vara medvetna om att det här är en helt ny grupp konsumenter bestående av mer ovana internethandlare. Att shoppa på nätet ska inte bara vara smidigt – det ska också vara säkert, säger Richard Skoog.
Han tror att många av de som inte bör gå ut faktiskt saknar att botanisera bland varorna i butiken.
– Även om det kan vara bekvämt att ge en granne en inköpslista så tycker jag man ska uppmuntra sina far- och morföräldrar att handla själva online och såklart hjälpa till så de lär sig, säger Richard Skoog.
Ger sig på ovana
När vår vardag i allt större utsträckning flyttas online så flyttar också kriminaliteten. Bedrägeriförsök är ett allt större problem i e-handeln och därför har Klarna nära 100 säkerhetsexperter som jobbar för att bolaget alltid ska vara det säkraste alternativet när du, eller din mormor, shoppar på nätet.
– Vi jobbar dygnet runt med att se till att köp som görs med Klarna är säkra. Vi har en lång rad både förebyggande och övervakande processer och vi har ständig kontakt med polis, handlare och kunder för att hela tiden ligga före bedragarna. Vi gör allt för att alla kunder ska skyddas mot nätkriminella, säger Richard Skoog.
Voice phishing, även kallat “vishing” eller “social engineering”, är ett problem som ökat kraftigt under de senaste åren. Det innebär att bedragare ringer och utger sig för att representera ett företag eller en myndighet med målet att få dig att lämna ut personlig information som kort- och kontouppgifter eller be dig logga in via bank-id. På så sätt kan de stjäla dina pengar genom att utge sig för att vara någon du litar på.
– Tyvärr finns det kriminella som använder sätt att utföra bedrägerier där de inte är del i onlinekedjan som vi har full koll på, utan mer analoga verktyg som telefonsamtal. Det här innebär att du kan hjälpa till med att skydda dina äldre nära. Varför inte ringa din farmor och farfar och förutom att fråga hur de mår i karantänen och uppmuntra dem att hålla koll vem som ringer, säger Richard Skoog.