Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Annons

Därför har andelen sena fakturabetalningar minskat kraftigt

Både konsumenter och handlare har anledning att jubla över Klarnas stora produktförändringar. En av dess följder är nämligen att andelen försenade fakturabetalningar på bara ett par månader mer än halverats.

I början av september gjorde Klarna om sitt produktutbud rejält: Man tog bort onödiga avgifter, införde fler vänliga påminnelser, fördubblade betalningstiden för fakturaköp samt tog bort krediter utan slutdatum, så kallad revolverande kredit.

Syftet var att sätta en ny, mer hållbar standard i kreditbranschen. Och redan efter ett par månader märks de positiva effekterna – för både konsumenter och handlare.

Andelen fakturor som fick en påminnelseavgift har bland svenska kunder gått ner med hela 61 procent, det vill säga mer än halverats.

Glömska vanlig orsak

Att allt fler kunder nu betalar sina fakturor i tid, samt har mer tid på sig att hantera sina returer, ger också ringar på vattnet för Klarnas kundtjänst. Tidiga indikationer visar att andelen ärenden rörande fakturor med 30 dagars betaltid, jämfört med 14 dagars betaltid, minskat med 18 procent.

– En av de vanligaste orsakerna till en obetald faktura är korta betalningsfrister och ren glömska. Mot bakgrund av det mer än dubblade vi betaltiden och införde fler påminnelser innan förfallodatum. Målet med våra produktförbättringar var att sätta en ny, mer hållbar, standard i kreditbranschen och de här första resultaten vittnar om att vi är på god väg, säger David Fock, global produktchef på Klarna.

Mer hållbara krediter

Att så kallad revolverande kredit – det vill säga avbetalning utan slutdatum – försvunnit från kassan har också gett goda resultat. Klarnas siffror indikerar att svenska kunder som väljer att dela upp sina köp kommer betala av köpet 20 procent snabbare jämfört med innan produktförbättringarna infördes.

– Att vi tagit bort revolverande kredit som alternativ i kassan, samt att vi tagit bort alla avgifter på samtliga delbetalningsalternativ, innebär att Klarnas produkter nu skiljer sig från de andra på marknaden. Vi vill inte att kunder tar dyra och otydliga evighetskrediter, där skulden skjuts upp med höga avgifter och räntor som konsekvens. Jag är väldigt stolt över att vi går i bräschen för detta och hoppas att fler aktörer på marknaden följer efter, säger David Fock.

Även bland Klarnas anslutna handlare har produktförbättringarna tagits emot väl. I en undersökning riktad till Klarna-anslutna handlare i Norden uppgav de 282 svarande handlarna att produktförbättringarna är bra för deras kunder.

– Jag tycker att det är väldigt positivt att se att Klarnas förbättringar gör faktiskt skillnad och att de underlättar för våra kunder att fatta bättre och mer hållbara köpbeslut, säger Bank Bergström, VD för Nordic Nest.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln