Annons
”Vill vara allt gammelbankerna inte är”
Hur lyckas Klarna balansera underhållande globala reklamkampanjer med det ansvar om måttfullhet som ligger på finansiella bolag?
– För oss går underhållning, inspiration och kundnytta hand i hand, säger Klarnas marknadsdirektör David Sandström.
I podden Ekonomi på riktigt intervjuas Klarnas marknadsdirektör David Sandström om Klarnas framgång, ansvaret man har som marknadsledare och de stora reklamkampanjerna man genomfört.
För ingen har nog missat Klarnas stora reklamkampanjer från de senaste åren, med globala världsstjärnor såsom Snoop Dogg, Maya Rudolph, Lady Gaga och nu senast A$AP Rocky.
Balansgången mellan att underhålla och samtidigt agera ansvarsfullt är viktig, menar David Sandström.
– Vi ska förstås hålla oss inom alla gränser och regler. Men eftersom vi är en bank som vill vara allt som gammelbankerna inte är blir det per automatik att vi sticker ut – och det gäller även vår kommunikation. Om alla är blå och en är rosa så sticker ju den rosa ut, säger David Sandström.
Bygger en stark relation
Strategin verkar fungera. Klarna har i dag högre anseende än alla traditionella storbanker enligt Kantar SIFOS Anseendeindex 2021 och varumärket känns igen av 9 av 10 svenskar, i åldersgruppen 18-64 år.
– För oss går underhållning, inspiration och kundnytta hand i hand. Vi vill se ut som, prata som, och finnas på samma platser som våra kunder. På så sätt bygger man en stark relation och vinner förtroende. Sättet som gammelbankerna för sig rimmar inte med det, säger han.
”Hundra resor värre”
En fråga som dyker upp i podden är direktmarknadsföring av blancolån, något som Klarna inte erbjuder.
– Det våra konkurrenter gör – som jobbar väldigt mycket med direkt marknadsföring mot folk som har gjort ett köp på nätet – är hundra resor värre än att göra en extravagant, bred kommunikation som vi, säger David Sandström.
Charlie Söderberg instämmer:
– Det där upplevde Mathias och jag när vi höll på med Lyxfällan, att vi hade människor som genuint satt i skuld, och det var ingen tvekan om att de inte kunde betala för sig. Ändå fick de hemskickat kreditkort från bolag som säger “Grattis, du är så bra kund! Här har du ett kort med 200 000 kronor”.
Vill utbilda och driva opinion
När Klarna nu gått från kaxig utmanare till marknadsledare lägger Klarna ett större fokus på att utbilda och opinionsbilda.
– Som det gamla uttrycket lyder –"Är man stor så måste man vara snäll", säger David Sandström.
En del av detta är lanseringen av Wikipink – där man i klartext kan se den ekonomiska sanningen om påminnelseavgifter.
– En förutfattad mening om Klarna är att alla pengar vi tjänar är på påminnelseavgifter. Det stämmer givetvis inte alls. Därför publicerar vi de siffrorna på Wikipink. Kan vi jämföra våra siffror mot konkurrenternas siffror ökar vi transparens och tydlighet och kan på så sätt driva hela branschen mot bättre självreglering.