Förakt mot företag att förbjuda fossil reklam
Replik från Timbro om förslaget att stoppa företag från att annonsera
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Publicerad 2021-10-12
REPLIK. Företagen har en nyckelroll i den gröna omställningen. Ett förbud mot reklam kommer varken att hjälpa dem eller klimatet.
Det är ett sällan skådat förakt mot företag som bland andra Världsnaturfonden och Greenpeace visar prov på.
I sin debattartikel propagerar de för ett förbud mot reklam från så kallade “fossilföretag”. Förutom fossila bränslen, anser organisationerna bakom artikeln att företag inte ska få göra reklam för vare sig bilar eller flygresor.
Detta trots att till exempel allt fler fordonsbolag ställer om till att bli elektriska.
Författarna liknar ett förbud mot reklam av vad som benämns som “fossil propaganda” vid de förbud och regleringar som finns för tobak och alkohol. Det borde vara en hint om vad man kan förvänta sig för effekt.
Folk slutar inte konsumera alkohol eller tobak för att de inte ser reklam för det på stan. Förbud mot reklam för drivmedel kommer inte heller göra att konsumenter glömmer att tanka bilen.
Den som förorenar atmosfären ska betala för skadan det orsakar. Det gör man också i dag. Till exempel ingår både flyget och industrin i EU:s utsläppshandel.
Bilresenärer betalar för sin klimatkostnad genom koldioxidskatten. Det är styrmedel som gör skillnad på riktigt snarare än symbolpolitik för att osynliggöra företag.
Klimatet behöver ett teknikskifte som tillåter oss att flyga och köra bil på ett sätt som inte leder till ökade utsläpp. Förbud mot viss typ av reklam är inte lösningen.
Ellen Gustafsson, miljö- och klimatansvarig Timbro
Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.