Våra lärare får redan avvisa elever som stör
Replik från rektor om stöket i svenska skolan
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Publicerad 2019-07-26
REPLIK. Jag håller med dig Klara Rakic om att en välfungerande skola är nyckeln för ett fungerande samhälle, och inte minst för integrationen. Jag anser, precis som du, att graffiti och hiphop inte kommer lösa de problem som vi har i förortens skolor.
Jag håller med dig om att lärarnas administration behöver minska.
Den bild du målar upp av skolorna i förorten är dock en bild jag ställer mig främmande inför. Under mina 14 år som lärare och skolledare i storstädernas förorter har jag aldrig mött en skola i kaos.
Jag har arbetat på skolor med cirka 95 procent utrikesfödda vårdnadshavare, där det inte talas svenska hemma.
Jag har arbetat på skolor där majoriteten av eleverna bott i Sverige i fem år eller mindre. Tvärtom vad du påstår så är min uppfattning att många skolor i förorten präglas av trygghet, studiero och ett tydligt kunskapsfokus.
Vi har problem med måluppfyllelsen, men det är inte ett problem som kräver hårdare tag. Visst förekommer det våld, precis som det gör på alla skolor. Visst har vi problem, men vi upplever inte kaos.
Vi har mer resurser är innerstadsskolor vilket gör att vi kan arbeta med dubbelbemanning i klasserna, vi kan ha en utökad elevhälsa och vi har möjlighet att samverka tätt med vårdnadshavarna.
För att fånga upp elever i riskzonen för att hamna i utanförskap och kriminalitet så arbetar vi i elevhälsan tätt tillsammans med vårdnadshavarna, socialtjänst, polis och fältarbetare inom ramen för SSPF. Det är ett arbete som ger goda resultat.
Lärare får redan i dag utvisa elever som stör från klassrummet och rektor kan stänga av elever från skolan. Kapitel 5 i skollagen handlar uteslutande om disciplinära åtgärder.
Jag ställer mig tvekande till att du skriver ”det är dags att sätta ner foten”. Vi som arbetar i förortsskolorna har väl fungerande arbetssätt för att möta våra problem. Vi behöver varken väktare eller politiker som kräver hårdare tag.
Det vi behöver är långsiktighet vad gäller de resurser som huvudmännen ger oss, vi behöver behöriga lärare och en stark elevhälsa. Vi behöver skolsociala team och vi behöver fortsätta utveckla vårt täta samarbete med SSPF.
Det enda som kommer lösa förortsskolornas problem är ett starkt kunskapsfokus. Jag håller med dig om att vi ska ha fokus på trygghet och studiero, men vi utgår från forskning på området och på våra beprövade erfarenheter i vårt arbete.
Mig veterligen finns det ingen studie som visar att hårdare tag har ökat tryggheten och studieron på förortsskolor.
Linnea Lindquist, rektor i Hammarkullen
Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.