Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Vi tar stort ansvar för yrkesutbildningarna

Replik från Academedia om yrkesprogrammen på gymnasiet

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2022-01-13

Academedia har länge pekat på att yrkesutbildningarna är viktiga för att minska den kompetensbrist som finns i många branscher – och vi satsar på dem. Replik från Jens Eriksson och Susanne Christensson.

REPLIK. Den 12/1 skriver Peter Vigren och Lisa Pelling att friskolor inte tar ansvar för gymnasieskolans yrkesprogram. De menar att detta skulle bero på att framför allt de stora koncernerna inte ser utbildningarna som lönsamma.

Inget kunde vara mer fel. Academedia har länge pekat på att yrkesutbildningarna är viktiga för att minska den kompetensbrist som finns i många branscher – och vi satsar på dem.

Varför debattörerna hävdar att vi inte gör det är inte lätt att veta. 29 procent av landets gymnasieelever går på en friskola, medan 30 procent av yrkeseleverna gör det.

Inom Academedia läste hela 36 procent av avgångseleverna ett yrkesprogram våren 2021, snittet i riket var 33 procent.

Vi har fler än 100 gymnasieskolor med yrkesprogram och det industritekniska programmet, som debattörerna särskilt lyfter, finns på 17 av dessa.

2017 blev Praktiska gymnasiet en del av Academedia som ett led i vår satsning på utbildningsformen. De senaste åren har vi gjort stora investeringar för att rusta upp verkstäder och undervisningslokaler på många skolor och fler satsningar är att vänta.

Problemet är inte brist på utbud av utbildningar utan att vissa program har få sökande. Det vore mer givande att diskutera hur vi kan få fler elever att vilja utbilda sig till yrken inom industrin, men Vigren och Pelling kanske har ett annat syfte med sin text.

När det gäller det industritekniska programmet så är det ett besvärande lågt intresse. I hela riket var det endast 1 374 avgångselever 2021. Här har Sverige en stor utmaning, vi har både verkstäder och utrustning för att ta emot fler elever än i dag.

Kritiken mot lärlingsformen är också märklig. Att elever som läser utbildningar med många praktiska moment får träna på dessa på riktiga arbetsplatser är en vinst för både elev och arbetsgivare.

För många elever är det en fot in på arbetsmarknaden. Av våra elever som läser det industritekniska programmet går ungefär var tredje det som lärling.

Vi jobbar ständigt med att utveckla våra yrkesprogram och har tät dialog med näringsliv och branschorganisationer. Vi har också tagit fram riktade utbildningar inom Academedia, för att ge yrkesverksamma som vill skola om sig till lärare en bra grund att stå på.

Vi både tror och satsar på våra yrkesutbildningar eftersom vi vet hur viktiga de är för Sverige.


Jens Eriksson, chef för Academedias gymnasieskolor
Susanne Christensson, utbildningsdirektör Academedias praktiska gymnasieområde


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Så här skriver du en debattartikelSå här skriver du en debattartikel