Kunskapen ökar inte för att man mäter ofta
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Publicerad 2014-03-24
Gustav Fridolin (MP): Dagens utspel är ännu ett illa genomarbetat förslag utan förankring i forskning
Alliansen vill bedöma elever efter fyra år i skolan. Själv vill Alliansen inte att deras skolpolitik ska bli bedömd efter åtta år vid makten.
Medan allt fler barn inte fått den tid med sina lärare de behöver har Alliansen byråkratiserat läraryrket och skurit bort personal. Nio av tio lärare vittnar om att de fått ägna mer tid åt att fylla i papper och mindre tid åt sina elever sedan 2006. Samtidigt har 12600 medarbetare skurits bort från svensk skola. Färre pedagoger ska alltså ägna mer tid åt papper. Då blir det mindre tid över åt eleverna.
Det här är inte resultatet av illvilja, förstås. Men det är konsekvensen av att Alliansen utsatt skolan för ett regn av ofta dåligt genomarbetade och underfinansierade reformer med svag eller ingen förankring i den pedagogiska forskningen och bland dem som jobbar i skolan. Haveriet med lärarlegitimationen, som mer än något annat stulit tid från skolledare och lärare, illustrerar detta alltför väl.
Dagens utspel är där bara ett i raden. Medan skolresultaten sjunker har Alliansen bråkat om hur små barn man ska sätta betyg på. Moderaterna ville ha betyg på nioåringar, Folkpartiet på tioåringar och de två minsta allianspartierna var sunt skeptiska till att ändra i det betygssystem man just infört. Tyvärr fick de lägga sig för Reinfeldt och Björklund.
Förr brukade man skämta i lärarrummen om att ny regering är lika med nytt betygssystem. Nu går samma regering som redan infört ett nytt betygssystem till val på att ändra det igen, och på att sätta en bokstav på varje tioåring. Den här politiska utspelshysterin är inte bra för skolan – ogenomtänkta förändringar kommer stjäla tid från lärarnas möte med eleverna.
I Skåne säger vi att gåsen inte blir större för att man väger den oftare. Det blir inte mer kunskap för att man mäter oftare. När lärare ska göra bedömningar på tid man inte har utifrån kunskap man inte fått (paketet i dag innehåller ingen fortbildning för lärare), kan resultatet bli det motsatta.
Det skolan behöver nu är inte nya tunga reformer. Utan tid för lärarna att göra sitt jobb, mindre pappersarbete och en plan för att återanställa de viktiga medarbetare alliansen skurit bort. Högre lärarlöner så fler kan välja lärarbanan och insatser, tidigare än i fjärde klass för uppföljning av varje elevs läsning, skrivning och räkning. Och arbetsro från politisk klåfingrighet.
Gustav Fridolin
Språkrör (MP), folkhögskollärare och riksdagsledamot för Göinge, Österlen och Bjäre