Erbjud skolmat – även om skolan är stängd
Rädda Barnen: För många elever är hemundervisning närapå omöjlig
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Publicerad 2021-01-11
DEBATT. I dag tar jullovet slut i stora delar av landet. För barn och unga som lever i utsatthet är loven den värsta tiden på året, då försvinner det största och viktigaste skyddet och andrummet de har – skolan.
I år ser det tyvärr ut som att många barn inte får chansen att komma tillbaka till tryggheten i klassrummen. Gymnasieskolorna stängde strax före jul och i torsdags öppnade regeringen för att Sveriges högstadieskolor ska kunna följa i samma spår och gå över till distansundervisning.
Flera stora kommuner kommer nu stänga skolor även för yngre elevgrupper. Allt detta syftar till att minska smittspridningen av Covid-19 men får också stora konsekvenser för barns vardag.
Rädda Barnen vare sig kan eller vill göra bedömningar om vilka åtgärder som är, eller inte är nödvändiga kopplat till smittspridningen.
Däremot vill vi ringa i larmklockan för att vi som samhälle gemensamt behöver ta ansvar för att lindra de sociala effekterna av att skolorna stänger sina dörrar.
Vi ser hur utsattheten för våld och förtryck ökar i takt med ökad isolering hemma. Sedan i våras har vi till exempel behövt dubbla bemanningen på vår chatt för hedersrelaterat våld och förtryck, för att kunna svara upp mot det ökade antal barn och unga som hör av sig.
Vi på Rädda Barnen möter också dagligen barn och föräldrar som har en stress och oro över möjlighet att behålla jobb och bostad – som en följd av coronavirusets ekonomiska konsekvenser.
Skolstängningar och distansundervisning är en enorm utmaning för barn, unga och familjer som vi träffar i våra verksamheter.
Många bor trångt och delar rum med flera syskon och familjemedlemmar, eller saknar internetuppkoppling. För dem blir distansundervisningen närapå omöjlig.
För barn som lever med våld, förtryck och kontroll innebär isoleringen hemma i många fall ytterligare risker. För familjer som lever på marginalen, innebär de extra lunchkostnaderna som distansundervisningen medför en stor ekonomisk påfrestning.
Samtidigt som skolstängningar och isolering innebär risker för barn i utsatthet, så minskar det även samhällets möjligheter att upptäcka, agera och fånga upp barn i riskmiljöer. Det är ofta skolan som upptäcker förändrade beteenden och kan uppmärksamma socialtjänsten på att något inte står rätt till.
På samma sätt innebär skolan också en möjlighet för barn att prata med vuxna om saker som är svåra hemma.
Rädda Barnen ser det som absolut nödvändigt att såväl regeringen som huvudmän för skolor tar gemensamt ansvar, tillsammans med resten av samhället, för att se till så att barn inte far illa av de åtgärder som nu sätts in för att förhindra ökad smittspridning.
- Grundskolor och gymnasieskolor måste erbjuda skollunch för alla elever – trots distansundervisning.
- Skolan behöver hitta en struktur för att regelbundet följa upp varje elevs psykosociala situation under tiden distansundervisningen pågår.
- Skolan behöver se till att varje elev har en lugn plats som möjliggör distansundervisning. För många elever är detta omöjligt i hemmet.
- Vuxna behöver dessutom ta ett särskilt ansvar för att agera om det finns en oro för ett barn. Oavsett om du är släkting, idrottstränare eller granne; blir du orolig för att ett barn far illa – anmäl till socialtjänsten!
Under det gångna året har vi sett hur det fortsatt inte görs tillräckligt för att lindra de konsekvenser som spridningen av Corona innebär för barn och unga i utsatthet. Det duger inte.
Vi måste agera här och nu för att barn och unga inte ska drabbas flera gånger om av coronavirusets konsekvenser.
Helena Thybell, generalsekreterare Rädda Barnen
Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.