Alla finns på Facebook – utom Timberlake och hela filmgänget
Filmen ”The Social Network”, om hur Mark Zuckerberg byggde Facebook till ett multimiljardföretag som revolutionerade människors sociala liv, har hyllats på längden och tvären.
Inte helt oväntat har en tacksam vinkel på reportage och artiklar om upphovsmakarna varit att ingen – regissör, skådespelare eller manusförfattare – finns på, eller är det minsta intresserade av Facebook. Man kan undra varför det inte krävs samma sak av folk som gör filmer om andra ämnen – att de själva ska ha egen kunskap eller erfarenhet av diamantsmuggling eller strippande eller storbandsjazz innan arbetet börjar. Helt klart skulle manusförfattaren Aaron Sorkin och en av filmens stjärnor Justin Timberlake kunna få många nya vänner om de bestämde sig för att öppna ett Facebook-konto. Facebook har i dag en halv miljard användare världen över. Det är en given del i de flestas vardag och i hur vi umgås med varandra.
Facebooks historia var relativt välkänd redan innan filmen kom. Frågan nu gäller vart de är på väg, vad deras framtid innehåller. Är det upp upp upp och rakt in i evigheten, eller finns det hot och orosmoln på horisonten?
För nästan varje nytt steg som tas avslöjas nya säkerhetsproblem. Och det är kanske det enda egentliga hotet mot Facebooks framtid. Användare som blir tillräckligt nervösa av att deras information läcker eller säljs skulle kunna lämna tjänsten – men frågan är hur många som faktiskt gör det. När alla man känner finns på Facebook ska det mycket till för att man ska avsluta sitt medlemskap och helt släppa den sociala gemenskapen. Man missar för mycket. Inbjudningar till fester och evenemang, roliga bilder, all interaktion och kommunikation.
Just därför kan Facebook känna sig trygga. Vid det här laget är de så stora att det ska mycket till – en riktigt rejäl skandal, inte abstrakta larm om säkerhetsluckor - för att särskilt många ska våga lämna dem för något annat community. Att bara gå ur helt och hållet lockar inte många efter att man har vant sig vid den samvaroformen, det behövs något nytt, men det finns inte direkt några större utmanare. Det är svårt att utmana när de flesta redan använder Facebook – hur lockar man över dem om de blir ensamma på det nya stället? Nischade communitys går bra, men folk stannar kvar på Facebook för att hålla kontakt med de som inte delar just det specialintresset.
Det blir som en slags uppåtgående spiral, eller till och med en sluten cirkel – alla är med i Facebook för alla är med i Facebook. Ja, förutom Justin Timberlake och Aaron Sorkin då. Men i princip är Facebooks tillväxt självgående, de behöver inte anstränga sig.
Till och med de få som inte har Facebook har åsikter om Facebook. Snart har de kanske också åsikter om Mark Zuckerberg. Eller i alla fall filmversionen av honom.