Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Vi blev lurade – då sviker banken oss

Debattören: Vi har inte bett om tekniken ni tvingar på oss

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2023-02-08

Vi som gett bankerna förtroende att förvalta våra pengar få nu höra att vi misskött oss. Att vi är de ansvariga för bedrägerierna. Hur hamnade vi här? skriver Per Sundgren efter att ha drabbats av bank-id-bedragare.

DEBATT. Jag och min fru har utsatts för ett bankbedrägeri.

Vi är bedrövade, besvikna, kränkta och förbannade. Men vår ilska riktar sig inte i första hand mot dessa bedragare utan mot våra banker, Nordea och Länsförsäkringar.

Att skurkar är skurkar vet vi och har inte förväntat oss något annat, men att våra banker sviker oss, när vi är drabbade, gör oss heligt förbannade.

Vi är inte dementa, utan två högutbildade akademiker, men dessa bedragare är förslagna och behärskar den teknik som finns nedlagd i våra mobiler och datorer till fulländning.

Att vi är så många som utsatts för dessa bedrägerier visar att systemet inte fungerar, i alla fall inte för oss bankkunder, men bankerna har under lång tid kunnat tjäna pengar på oss och har gjort oss beroende av denna moderna teknik som kräver att vi har bank-id.

Vi har inte bett att få dessa nya verktyg, som drivits fram av bankerna, men det går inte att fungera i dagens värld utan bank-id. Nu när det visar sig att detta system inte fungerar ställer bankerna krav på oss som är deras kunder.

Vi som gett dem förtroende att förvalta våra pengar få nu höra att vi misskött oss. Att vi är de ansvariga för bedrägerierna. Hur hamnade vi här?

För inte så länge sedan var det vanligt att vi som personer kunde rånas på pengar, men ingen skulle komma på tanken att det var rånoffret som misskött sig eller var oansvarigt.

Men det är precis detta vi nu får höra från våra banker.

Vi klagar och överklagar och begär ersättning eftersom de skyddat våra pengar så dåligt, men får höra att det är vårt eget fel. Vi har inte bara varit grovt oaktsamma utan uppträtt ”särskilt klandervärt” enligt bankens jurister.

Detta ser vi som en grov förolämpning. Om vi är klandervärda vad ska vi då säga om bankerna?

Vi är grundlurade av dessa bedragare. Vi har varit övertygade att vi talat med en bankman och använt vårt bank-id i tron att vi därmed förhindrat ett pågående bedrägeri. Enligt bankernas jurister har vi genom att signera med bank-id ”godkänt” överföringar av stora summor till personer vi aldrig hört talas om.

Detta är lögn. Vi har självklart inte fört över pengar till personer vi inte känner. Vi har inte haft en aning om att dessa transaktioner skett.

Sedan i somras finns nu en dom i Högsta domstolen (HD) som gör klart att bankerna har ett huvudansvar för att den här typen av bedrägerier kan äga rum och följaktligen bör ersätta oss drabbade kunder.

Konsumentombudsmannen har också följt upp domen och sagt att bankerna nu måste ta det ansvar som följer av domen i HD.

Men av detta ansvar har vi hittills inte sett någonting. De fyra storbankerna gör årligen vinster på hundra miljarder. Att ersätta oss drabbade skulle kosta bankerna mindre än en procent av deras vinster. Ändå fortsätter de, i strid mot HD:s tolkning av lagen, att vägra oss ersättning.

Det är nu hög tid att de politiker som valts att företräda oss medborgare reagerar. De har räddat krisande banker. Nu är det dags att de agerar för oss vanliga bankkunder.


Per Sundgren, ordförande Stiftelsen jämlikhetsfonden och f d kulturborgarråd (V)

CHATTA: Tar banken sitt ansvar för bedrägerierna?

Denna chatt är stängd.

  • Nu stänger vi chatten för den här gången.

    Tack alla ni som var med och tyckte till!

  • År ut och år in samma visa. Någon har lämnat ut sitt BankID till en för dem okänd person och skyller på banken.

    I åratal har media informerat om att man inte skall lämna ut ID till okända. Företag och myndigheter informerar också.

    När kan vi avkräva denna minimala nivå av ansvarskännande från samtliga invånare?

    Ta ditt ansvar - sluta gnäll!

    Ulf Carlsson
    8 feb 2023
  • Att bara logga in någonstans med sitt Bankid kan välinte i sig lägga grunden för ett framgångsrikt bedrägeri. Därtill fordras att man till bedragaren skriftligen eller muntligen anger sina koder. Först då kan ju denne ta över kontot och utföra transaktioner. Vid kontakt med t.ex. en bank eller ett försäkringsbolag kan man bli uppmanad att logga in för att fastställa identitet. Däremot kommer aldrig någon fråga om koder. Det finns ett eget ansvar om man ändå lämnar ut sina koder. Om det ansvaret inte fanns skulle det öppna för nya bedrägerier där folk påstår sig blivit lurade på detta sätt.

    Hans-Eric Lindh
    8 feb 2023
  • Folk borde lärt sig att ingen bank någonsin skulle behöva en signering av bankid för att avstyra ett bedrägeri.

    Magnus
    8 feb 2023
  • Artikeln belyser några viktiga aspekter och konsekvenser att beakta-och ta lärdom av. Naturligtvis kan inte bank Id som inloggssystem i alla möjliga olika institutioner, myndigheter, affärsdrivande företag, banker etc, fortsätta i sin nuvarande utformning. Tusenvis drabbas varje år-trots att både banker, polis och media rapporterar så gott som dagligen om detta. I många EU länder existerar inte ens bank Id system, och ändå synes dessa länder fungera administrativt. Den andra lärdomen torde vara att inte lägga alla ägg i samma korg, av säkerhetsskäl. Dvs inte alla besparingar i enbart ett land

    Lars Abrahamsson
    8 feb 2023


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.