Gärna julklappar – men de ska levereras schyst
Facken: Ny undersökning visar att konsumenterna bryr sig
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Publicerad 2023-12-22
DEBATT. Någon dag extra och några kronor mer i fraktkostnad är inget problem för konsumenterna om klapparna levereras med schysta villkor.
Detta visar en rapport som Handels, Transport och Seko tagit fram om hållbara transporter.
E-handelsföretagen har äntligen påbörjat ett arbete med miljömässigt hållbara leveranser, detta är något de helt klart förtjänar en klapp på axeln för.
Nu behöver transportföretagen lära av deras exempel och jobba hårdare med social hållbarhet och schysta villkor åt deras förare. Schysta leveranser är nämligen något hela 83 procent av konsumenterna tycker är viktigt enligt en färsk undersökning vi låtit ta fram.
Samma undersökning visar att 65 procent tycker att miljömässig hållbarhet är viktigt. Mot den bakgrunden är det märkligt att schyssta villkor inte blivit en tydligare prioritering bland transportföretagen.
Vi på Handels, Seko och Transport ser konsumenternas inställning som mycket positiv. Det bekräftar den bild som vi länge har försökt förmedla. Konsumenter värnar om arbetares arbetsvillkor och deras rätt till lön enligt kollektivavtal, tillsammans med minskad klimatpåverkan.
Samtidigt visar vår rapport att en tredjedel av hemleveranserna som görs hela vägen till dörr fortfarande genomförs av oseriösa underleverantörer som saknar kollektivavtal. Hemleveransen görs dessutom oplanerat utan tanke på miljön.
Som det ser ut i dag kan uppemot 20 olika aktörer komma till ett enda bostadsområde i Stockholm för att leverera paket direkt hem till dörr. Det är milt uttryckt beklagligt.
Mer fokus på såväl miljömässig som social hållbarhet med schyssta villkor är en ödesfråga för handeln. E-handelsföretagen har börjat ta kliv i rätt riktning, nu behöver transportföretagen göra detsamma.
Facken efterfrågar:
1. Ökad samordning av transporter mellan olika transportörer.
Med ett ökande antal transportalternativ, en växande marknad för paketskåp och hemleveranser spridd på många aktörer är samordning och samarbete därför avgörande för att uppnå miljömässig hållbarhet. Transportbolagen behöver också vara transparenta med konsumenterna över hur invecklat och ohållbart läget är.
2. Anställda i branschen ska omfattas av kollektivavtal och schyssta villkor.
Allt annat är oacceptabelt. Den som framför fordon i yrkestrafik ska göra det under trygga förutsättningar. De ska vara direktanställda av transportörerna och åkerierna, inte såsom det är nu med flera olika underentreprenörer.
De långa leden och kedjorna av underleverantörer och egenanställningar ska bort. Att kunder är beredda att vänta på sina paket är ett gott tecken för företagen. Det kan minska pressen att snabbt leverera till kund och möjliggöra mer planering i bemanningen för att slippa ta in oseriösa aktörer på kort varsel.
Social hållbarhet med schysta villkor är inom armlängds avstånd, det är dags för transportföretagen och oss fackförbund att ta i hand.
3. Stöd för att övergå till fossilfritt.
Det är viktigt att företag inom branschen fortsatt får stöd att övergå till en mer fossilfri fordonsflotta, det vill säga el och förnybart biobränsle. Samtidigt som professionaliseringen av föraryrket och graden av utbildning inte ska tummas på. Endast 17 procent av de observerade företagen i vår studie körde på el.
En överväldigande majoritet av konsumenterna vill se sinajulklappar och fynd på mellandagsrean levererade med schysta villkor och låga utsläpp.
Vår uppmaning till företagen inom e-handeln är därför tydlig: Lyssna på konsumenterna och börja jobba tillsammans. I dessa juletider ska alla julklappar kunna levereras med gott samvete.
Linda Palmetzhofer, Handelsanställdas förbund
Tommy Wreeth, Svenska transportarbetareförbundet
Gabriella Lavecchia, Seko
Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.