Vad har moderaternas pr-byrå nu tänkt ut?
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-10
Vi tillhör framtiden sa moderaternas partisekreterare Per Schlingmann till moderatstämman i Göteborg. Vi vann valet på jobbpolitiken och i nästa val ska vi vinna det på välfärden.
Ack ja, vad ska jag säga? Lycka till kanske? Det sa Per Ahlmark när han var arbetsmarknadsminister till hundratals arbetare som fick kicken i Olofström. Lycka till, Per Schlingmann, men vems välfärd ska ni vinna valet på, er egen eller kanske de högavlönades som redan har den?
Det kan knappast handla om de människor som bäst behöver den – de lågavlönade, de sjuka och arbetslösa eller förtidspensionerade. Inte ens småföretagare och entreprenörer kan Schlingmann ha i åtanke eftersom de inte får vara med i välfärdssystemen.
Sedan 90-talskrisen har alla regeringar jagat småfolket i sin jakt på budgetbalans. När nu moderaterna efter två års jakt på människor som är sjuka, arbetslösa tänker sig vinna valet på välfärden blir jag allt lite nyfiken. Vad har partiets pr-byrå tänkt ut? Kanske rent av en omdefinition av välfärden. I stället för, från var och en efter förmåga, till var och en efter behov, kanske det kan låta så här:
Till var och en som redan har, på bekostnad av de som inte har egen förmåga.