Tesla respekterar inte spelreglerna i Sverige
IF Metall: Därför går vi ut i strejk på bilföretagets samtliga verkstäder i dag
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Publicerad 2023-10-27
DEBATT. I sex år har vi på IF Metall försökt förhandla med biltillverkaren Tesla om att företaget ska teckna kollektivavtal i Sverige.
I grunden handlar det om löner, pensioner och försäkringar för den som jobbar med att serva Teslas bilar, och om att Tesla inte ska kunna dumpa villkoren på svensk arbetsmarknad. Svenska villkor ska gälla för den som arbetar i Sverige, oavsett vilket land företagets ägare sitter i.
Efter flera års försök är det dock tydligt att företaget inte är intresserade av att nå en lösning. Vi ser därför att den enda vägen framåt nu är konflikt.
Från och med i dag läggs därför allt arbete ned på samtliga Tesla-verkstäder i Sverige, när vi går ut i strejk.
Arbetsvillkor regleras på olika sätt i olika länder. I Sverige är det fack och arbetsgivare som tillsammans gör upp om villkoren i förhandlingar om kollektivavtal.
I stället för att politiker - som kan bytas ut vart fjärde år – beslutar om villkoren på arbetsmarknaden reglerar våra kollektivavtal allt från löner till arbetstider, ledigheter, pensioner, försäkringar och kompetensutveckling.
Det första rikstäckande kollektivavtalet i Sverige tecknades 1905. Över hundra år senare är det nu närmast en svensk självklarhet att det inte bara gynnar löntagarna – utan även företagen.
Ofta ber de själva om att få teckna kollektivavtal med oss i facket. Kollektivavtal gör ju att företag konkurrerar på lika villkor. Bland svenska arbetsgivare är det inte okej att vinna konkurrensfördelar genom att dumpa löner och arbetsvillkor.
Det ska vi vara stolta över, men det behöver vi också försvara när systemet utmanas. Därför måste vi säga stopp när företag etablerar sig i Sverige utan att respektera spelreglerna.
Att gå ut i strejk är extremt ovanligt, i stort sett alltid kommer vi parter överens. Att strejka är med andra ord långt ifrån vårt första verktyg. Men när det väl behövs tvekar vi inte att använda det.
Från och med i dag läggs därför allt arbete ned på Teslas egna verkstäder. Om Tesla inte tar sitt ansvar som arbetsgivare och kommer tillbaka till förhandlingsbordet, utökar vi dessutom konflikten nästa fredag till att också gälla andra verkstäder som servar Tesla-bilar. Det innebär att inte de heller kommer att serva Teslas bilar.
För oss i IF Metall är det tydligt att vi har ett brett stöd i fackföreningsrörelsen, eftersom Tesla utmanar hela den svenska modellen genom sitt agerande.
Tesla är bra på grön omställning men behöver nu också säkra hållbarheten för de anställda.
Vi vet att arbetsvillkoren på Tesla är sämre än på andra motsvarande företag, eftersom företaget bland annat betalar in mindre till sina anställdas pensioner, lönerna ligger under genomsnittet i branschen och de anställda har sämre försäkringsskydd.
Säger man sig på riktigt värna hållbarhet duger det inte att ignorera den sociala hållbarheten genom att dumpa villkoren för sina anställda och bidra till skev konkurrens i Sverige.
Nu är det upp till Tesla att bestämma om de vill följa de grundläggande principerna på svensk arbetsmarknad och vara ett hållbart företag även för sina anställda – eller om de hellre ser en lång och utdragen strejk framför sig.
Marie Nilsson, förbundsordförande, IF Metall
Veli-Pekka Säikkälä, avtalssekreterare, IF Metall
Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.