Aftonbladet hängde ut mig som fuskare
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Publicerad 2011-05-27
Stavros Louca från ”Klass 9A”: Jag blev arg och ledsen för mina duktiga elevers skull
Jag är lärare. Jag älskar mina elever och jag älskar mitt yrke.
I den ordningen. Skolan och jobbet handlar från början till slut om eleverna, och om att hjälpa varenda barn att få ordentliga möjligheter i livet.
Att vara med när elevernas självkänsla och självförtroende stärks och se deras framtidsplaner ta nya fantastiska riktningar, den förmånen är en av de stora drivkrafterna i mitt yrkesliv.
Jag har bott i Sverige i mer än 30 år. Tack vare min fru kom jag in på lärarbanan och där kommer jag att stanna tills någon lyfter bort mig. Genom TV-serien ”Klass 9A” har jag även råkat bli en offentlig person och som sådan har jag till största delen blivit väl behandlad av media. Fokus har legat på mitt lärande och mitt arbete med eleverna och det har jag varit tacksam för.
Men för två veckor sedan fick jag en ny och mycket obehaglig erfarenhet. Aftonbladet publicerade en artikel med rubriken ”Han har fuskat”. Den syftade på mig och eleverna i klass 9A på Mikaelskolan i Örebro. Några av de anteckningar eleverna gjort under förberedelserna för 2011 års nationella prov i matematik ansågs vara lika några av de uppgifter som kom i delen B1. Detta är dock inte ett dugg konstigt med tanke på att B1:orna varje år är ganska lika.
Jag blev otroligt ledsen och arg för mina elevers skull. Mot alla odds hade de just klarat av ett av de viktigaste proven under hela grundskolan på ett fantastiskt sätt, och nu drogs de in i en berättelse där mitt påstådda fusk fullständigt tillintetgjorde deras prestation.
Jag blev uthängd som fuskare genom Aftonbladets artiklar utan någon som helst faktakontroll eller ifrågasättande. En enskild persons åsikt räckte bevisligen för att stämpla en annan människa grovt.
Därför vill jag nu berätta hur hanteringen av ett nationellt prov ser ut. Provet skickas ut till landets alla skolor några dagar före skrivningen. Proven ligger inlåsta i kassaskåp hos rektorn och lämnas sedan ut till varje enskild lärare under själva provdagen. Proven öppnas inför flera lärares åsyn.
I min skola (Rinkebyskolan) öppnades de den 5:e maj kl. 8:30 och i Mikaelskolan i Örebro öppnades de också samma dag. Det finns således ingen möjlighet för en enskild lärare att ta del av en kopia i förväg, än mindre så långt i förväg att man kan ha förberedande lektioner och dela ut anteckningar med provets innehåll.
Jag var i Örebro tre dagar före provet och undervisade ungdomar som egentligen inte är mina elever. Jag blev tillfrågad av rektorn på Mikaelskolan att komma dit för att hjälpa barnen. Hur skulle jag då kunnat se proven när de inte ens var öppnade? Det är en omöjlighet, vilket också bekräftas av båda rektorerna.
Under mina 30 år som lärare har jag haft många klasser som har genomfört det nationella provet
i matematik. Självklart drar jag nytta av dessa erfarenheter och berättar för mina elever vilken typ av övningar som brukar dyka upp och vad de bör fokusera på. Vid studier på universitet och högskolor utgör gamla tentor en viktig del i studenters förberedelser för sina prov. I min värld är det oförklarligt att man blir stämplad som fuskare för att man arbetar på det sättet.
Rektorn på Mikaelskolan, Elisabeth Brynje Starfelt, beslutade efter Aftonbladets artiklar att klass 9A skulle göra om provet. I fredags kom resultatet: klassen hade skrivit ännu bättre än den gjorde i det föregående ”fuskprovet”.
Till eleverna i klass 9A: jag gläds så otroligt mycket med er och för det vi var med om. Ni är fantastiska och jag önskar er all den framgång ni förtjänar.
Aftonbladet svarar direkt
Stavros Loucas påstående att Aftonbladet inte har faktakollat och byggt sina uppgifter på en person är fel. Fyra mattelärare larmade om likheterna med elevernas anteckningar på en förberedande lektion inför nationella provet i matematik. De hävdar att flera av anteckningarna är lika eller identiska med provet och särskilt den del som kallas B2.
Aftonbladet tog anklagelserna vidare till Skolverket som hänvisade till provkonstruktören som var tydlig i sin uppfattning: den som hållit den förberedande lektionen måste ha fuskat. Rektorerna på Rinkebyskolan och Mikaelskolan bereddes utrymme att berätta att de inte öppnat proven i förväg. Louca fick bemöta samtliga uppgifter.
Emanuel Karlsten
Maria Trägårdh
sajtredaktör resp. projektchef, Aftonbladets skolgranskning
Stavros Louca